Risken att bli betraktad som tjatig och tröttsam är uppenbar. Men den risken tar jag gärna när Sverige begåvats med en regering som jagar röster i storstadsområdena – och mer eller mindre struntar i de glesare befolkade delarna av landet. Pragmatism kallas det visst. Nu är de rödgröna förvisso inte mycket bättre. Den föreslagna vägslitageskatten kommer att slå hårt mot de delar av Sverige där avstånden är långa. Det är i praktiken en skatt på avstånd. Men regering är regering, och opposition är opposition.
Tidigare i veckan blev det klart att den borgerliga regeringen tänker satsa miljarder på att bygga ut tunnelbanan i Stockholm. I utbyte mot x antal miljarder för x antal nya tunnelbanestationer lovar kommunerna i regionen i gengäld att bygga 78 000 nya bostäder. Stockholm behöver bostäder, infrastruktur och tillväxt. Men det gör faktiskt också andra delar av landet.
Eskil Erlandsson (C), du som är landsbygdsminister, och därmed ytterst ansvarig för landsbygden, tycker du att det är okej att regeringen satsar miljarder och åter miljarder i storstadsområdena, samtidigt som en av de lönsammaste, stora järnvägssatsningarna i Sverige, Norrbotniabanan, behandlas som någonting katten släpat in.
Och Annie Lööf (C), du som är närings- och regionminister, och därmed ansvarig för näringslivet, tycker du att det är okej att regeringen satsar miljarder i storstadsområdena, samtidigt som de rikedomar som tas ur skog och mark i Norrland (till oförskämt låg mineralskatt) har svårt att fraktas söderut eftersom Norra stambanan är sliten, har dålig bärighet och nått sitt kapacitetstak.
Slutligen Catharina Elmsäter-Svärd (M), du som är infrastrukturminister, och därmed ytterst ansvarig för hela Sveriges infrastruktur, vad har du för synpunkter på det faktum att nästan alla infrastrukturpengar satsas i storstadsområdena.
Räknar förvisso inte med att få några svar, men samtidigt är det frågor som måste ställas.
Riktigt pinsamt, ur ett Norrlandsperspektiv, blir det när Catharina Elmsäter-Svärd försvarar Stockholmssatsningen med orden: ”Det är faktiskt en fråga som är viktig för hela Sverige”. Underförstått att det inte är så viktigt att den landsända som står för en så stor del av Sveriges BNP ska få vettig infrastruktur (= Norrbotniabanan) för att frakta rikedomarna söderut.
Stockholmssatsningen kommer lägligt för Fredrik Reinfeldt och kompani. Partiet har successivt tappat röster där sedan valet 2010. Men vunna röster i Stockholm kan samtidigt innebära förlorade röster på landsbygden bland allt fler väljare som känner sig alltmer bortglömda.