Ett minst sagt insnöat sparförslag

Ledare. Begränsad snöplogning på Kanalgatan, en av Skellefteås viktigaste trafikleder i östvästlig riktning, är inte det smartaste sparförslag som kommit från nämnden. Skellefteå är en till ytan stor kommun, det är många som är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop.

Foto: Foto: Mikael Bengtsson

Politik2016-10-03 15:18
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Man kan lätt få för sig att Ola Burström (S), tekniska nämndens ordförande i Skellefteå, tagit på sig rollen som lokalpolitikens lustigkurre.

Och att han leder någon slags turnerande komikergäng – med rätt att roa.

Så är det självfallet inte även om några av nämndens senaste sparförslag varit av det mer uppmärksammade slaget.

När ”ankorna” i dammen på Nordanå skulle hjälpas på vägen mot fåglarnas himmel rasade Skellefteborna, när det inte fanns pengar till julgranar mer än på Möjligheternas torg rasade de som bodde i byarna, och nu när bara två av Kanalgatans fyra filer ska plogas, och parkeringsplatserna ska användas som snöupplag … har tekniska nämndens ledamöter lyckats reta upp folket igen.

Det sparas med yxa, osthyvel och snöspade …

– Det kan vara bra för Skellefteborna, och alla andra, att successivt börja vänja sig vid att framkomligheten på Kanalgatan begränsas.

Ungefär så sa Ola Burström vid det senaste kommunfullmäktigesammanträdet. Förmodligen med ironins spjutspets riktad mot de tre externa trafikutredningar som Skellefteå kommun beställde efter att det blev ett ”njet” i den rådgivande folkomröstningen om en ny centralt belägen bro över älven.

Tre utredningar som alla, på ett eller annat sätt, förespråkar en kraftig begränsning av biltrafiken i de centralare delarna av staden.

Även om något av konsulternas förslag till trafiklösning skulle bli verklighet är en plogfri zon på Kanalgatan ett rätt insnöat förslag.

Precis som med ankorna i dammen, som snattrande lever sina dagar i all högönsklig välmåga, kommunernas julgranar och nu snöröjningen på Kanalgatan har Ola Burström och ”hans” nämnd lyckats skapa rena rama folkstormen.

Begränsad snöplogning på Kanalgatan, en av Skellefteås viktigaste trafikleder i östvästlig riktning, är inte det smartaste sparförslag som kommit från nämnden. Skellefteå är en till ytan stor kommun, det är många som är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop.

Det är i stället den onödiga biltrafiken till och från och inom centrum som man behöver komma tillrätta med. Avgiftsfri kollektivtrafik inom Skellefteå stad, som Vänsterpartiet år efter år föreslagit i sin budgetmotion, är en dyr historia, men borde kunna provas under en begränsad tid, varför inte lördagar då det är mycket folk i rörelse.

Frågan är vad Ola Burström och tekniska nämnden egentligen vill åstadkomma med sina ibland rätt märkliga sparförslag. Presenteras de i kontrollerad desperation för att få utökade budgetramar så har inte budskapet gått fram till kommunalråden Lorents Bjurman (S) och Maria Marklund (S).

Tekniska nämndens har kroniska svårigheter att hålla budget.

Oavsett om det finns någon dold agenda eller inte bakom alla märkliga sparförslag som presenterats genom så borde det finnas lite rim och reson bakom. Att bara ploga hälften av Kanalgatans körfält är inte rätt väg att gå även om tekniska nämndens plånbok är tunn och sparbössa tömd.

Det talas om att trafiken till och från det nya resecentrat ska gå via en tunnel från Norra Järnvägsgatan. Det talas också om ett nytt parkeringshus intill järnvägen ska ha utfart mot Norra Järnvägsgatan. Det kommer naturligtvis att påverka trafiken på Kanalgatan, men den dagen den sorgen. Låt Skellefteborna slippa under tiden vara trafikmiljöns försökskaniner.

undefined