Oktober månad börjar närma sig sitt slut. För andra året i rad är Norran som initiativtagare med och driver kampanjen Sober October. I korthet handlar det om att under en månad avstå från alkohol. Tanken är dels att samla in pengar till välgörande ändamål, dels att få människor att reflektera över sitt drickande. När dessa rader skrivs har 17 360 kronor samlats in.
Men samtidigt som Sober October pågår kan hugade spekulanter i Västerbottens län från och med denna vecka beställa hem varor från Systembolaget. Försöket har väl hittills inte gjort någon dundersuccé. Först ut var Sollentuna, sedan följde Johanneshov, Bromma och Nacka, och ytterligare fem orter, som tillsammans fått ihop 500 beställningar på ett år. De debattörer som varnade för att hemkörningen skulle utgöra ett hot mot folkhälsan hade fel – i varje fall hittills. Nu hoppas Systembolaget att fler ska visa intresse för tjänsten, annars blir det svårt att utvärdera försöket.
Man kan tycka mycket om hemleveranserna, man kan ha farhågor om att folkhälsan kan komma att påverkas, eller så har man det inte. Men med hemkörningen blir Systembolagets dubbelmoral ack så tydlig: å ena sidan ska man ta ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter, skapa ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada, som det står på hemsidan, å andra sidan vill man ge sina kunder god service. Någonstans haltar det.
Hittills har knappast Systembolagets omsorg om sina kunder (= hemkörningen) påverkat folkhälsan i någon nämnvärd omfattning, om ens överhuvudtaget. Då finns det betydligt allvarligare hot; förutom de kontinentala alkoholvanorna en färgglad och inbjudande förpackning innehållande tre liter, det vill säga fyra flaskor, med därtill hörande praktisk pip eller avtappningskran. Man ska egentligen inte vara ironisk över så här allvarliga saker, för faktum är att bag-in-box-vinerna förändrat dryckesvanorna, för många blir lockelsen alltför stor att ha en låda hemma i köket, ett glas blir lätt fler, en dag i veckan blir lätt mer.
Det är märkligt hur vissa frågor har en tendens att förstoras upp, medan andra förminskas. Många debattörer har haft synpunkter på hemleveranserna, betydligt färre har haft det på lådvinerna. Samtidigt är lådvinet alls inte är en så perifer fråga som det verkar. Ju mer man köper hem, desto mer konsumerar man, och den lätthanterliga boxen är på många sätt en förrädisk produkt. Så länge Systembolaget säljer och exponerar lådvinerna som man gör verkar man sannerligen inte till ett ”hälsosammare förhållningssätt till alkoholen”, som det så vackert sägs på hemsidan.