Det är skillnad på energi och energi

Ledare. Förmodligen är det många som i både slott och koja just i denna stund småler åt tokerierna på Skellefteå Kraft.

Foto: Foto: Mikael Bengtsson

Politik2015-10-13 14:57
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Det brukar sägas att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Så är det förstås inte.

Det brukar också heta att allting går att sälja med mördande reklam.

Så är det förstås inte heller.

Det kommunägda energibolaget Skellefteå Kraft säljer, just det, energi. Företrädesvis sådan som far runt i ledningar, får lampor att lysa, köksapparater att fungera, radion att ge ljud ifrån sig och laddhybrider att rulla tills batteriet tar slut.

Men uppenbarligen var det inte nog. Sedan en tid tillbaka har bolaget även satsat på en annan sorts energi, eller rättare sagt energirådgivning: Feng shui, den gamla kinesiska läran om hur människor, djur och växter påverkas av naturen, kristallterapi och kaosmagi.

Efter hård kritik valde Skellefteå Kraft på tisdagen att ta bort delar av innehållet.

Men innan det hade Hanna Brus, kiropraktor och bloggare på Dagens Medicin, redan hunnit formulera sig om Skellefteå Krafts kampanj. Så här skrev hon bland annat i ett inlägg: ”Jag vet inte om Skellefteå Kraft har funderat över att utsatta människor i värsta fall kan fara illa eller att det kan te sig märkligt att ett företag som säger sig värna forskning och vetenskap väljer att direkt eller indirekt främja ovetenskapligt trams.”

Christoffer Svanberg är marknadschef på Skellefteå Kraft. Han försvarar kampanjen med att syftet var att ”skoja med energibegreppet”. Det är en god målsättning. Humor är många gånger en dörröppnare för nya affärer med nya kunder.

Problemet är bara att när bolagets ”senaste experter” – som Hanna Brus uttrycker det – visade sig vara verkliga ”experter” inom respektive magiska energiområde. Då är det alls inte lika roligt längre, skämtet har förvandlats till allvar.

Naturligtvis är det upp till var och en att tro på vad hon eller han vill. Problemet är snarare att ett seriöst företag som Skellefteå Kraft medvetet väljer att bli intimt sammankopplat med diverse ”magiska metoder” där de vetenskapliga beläggen väldigt snällt sagt är oerhört svaga.

Om de överhuvudtaget finns.

Varje dag möts vi av ungefär 200 reklambudskap. Det gäller att göra både intryck och avtryck. Många är fördomsfulla och ångestskapande, andra inspirerande och informativa. Men alla bygger de på en och samma sak; att vi som konsumenter ska stanna upp, tänka till, och köpa den där konserverade gröten.

Man kan fundera på var gränsen för den sunda och acceptabla reklamkampanjen går.

Det borde cheferna på Skellefteå Kraft och politikerna i bolagsstyrelse och moderbolag ha gjort för länge sedan. Förmodligen är det många som i både slott och koja just i denna stund småler åt tokerierna på Skellefteå Kraft. Dålig reklam för energibolaget och dålig reklam för kommunen. Även om delar av kampanjen dragits tillbaka är skadan redan skedd.

Den uppmärksamhet som drar ett löjets skimmer över både bolag och kommun bevisar bara en sak; att all uppmärksamhet inte är bra uppmärksamhet.

undefined
Skarp kritik mot Skellefteå Krafts nya kampanj: ”Detta är bedrägliga metoder”