Det sägs att ett brev betyder så mycket.
Förhoppningsvis kan det öppna brev som den socialdemokratiske riksdagsledamoten Leif Pettersson, ledamot i trafikutskottet, skrivit till Trafikverkets tillträdande generaldirektör Lena Erixon betyda, just det, mycket. Tillsammans med företagare och kommunalråd i Norrbotten vädjar han: Visa handlingskraft, gör någonting åt trafiksituationen på stambanan.
Det är alls inte svårt att förstå upprördheten och frustrationen. För är järnvägsunderhållet eftersatt i södra Sverige är det skandalöst mycket eftersatt i de norra delarna av landet. Enligt en undersökning från KTH (Kungliga Tekniska högskolan) förlorar stålkoncernen SSAB ungefär 120 miljoner kronor varje år på grund av transportstrulet.
Och när Trafikverket för ett par veckor sedan sänkte hastigheten för persontrafiken ytterligare, till 70 km/tim på sträckan mellan Boden och Bastuträsk, ställde Norrtåg in flera dagliga turer.
Det är bara att stämma in i det öppna brevets slutsats: Återuppta det akuta spårbytet under sommaren. Det är mer än bråttom.