Äntligen på väg?

I opposition kunde de rödgröna kritisera den borgerliga regeringen för dess ointresse att bygga Norrbotniabanan. I regeringsställning måste de visa att man är beredd att gå från ord till handling.

Politik2015-01-20 03:19
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Norrbotniabanan har blivit en långrandig följetong.

Ytterligare ett kapital skrevs på måndagen när Norrbotniabanegruppen skickade in en ansökan om EU-stöd till Trafikverket.

Nu hänger det på den rödgröna regeringen, om den står fast vid sid vallöfte, att Norrbotniabanan ska byggas, att spaden ska i jorden inom den här mandatperioden, eller om andra projekt bedöms vara viktigare. Höghastighetståg mellan storstäderna står till exempel högst på agendan för nya infrastrukturministern Anna Johansson (S).

I opposition kunde de rödgröna partierna relativt riskfritt kritisera den borgerliga regeringen för dess ointresse att bygga Norrbotniabanan. I regeringsställning är det de rödgröna partierna i allmänhet, och Socialdemokraterna i synnerhet, som måste visa att man är beredd att gå från ord till handling.

Om regeringen säger nej är det många som kommer att bli besvikna.

Ansökan omfattar sträckan mellan Umeå och Dåvamyran och mellan Umeå och Skellefteå. Regeringen tar beslut i februari. Om allt går som på räls kan spaden sättas i jorden 2018.