Björkskolan är en av Skellefteås fyra friskolor.
Där ville Therese Lestander placera sin 12-årige son, en pojke med ADHD och autism.
Men skolan sa nej. ”Det hade inte blivit för elevens bästa om vi hade tagit emot denne”, konstaterar skolans rektor Lenitha Öhlund i Norran (25/3 2015).
Alla skolor är lika inför skollagen. Varken kommunala skolor eller friskolor får säga nej till att ta emot barn med funktionsnedsättningar.
Men när Utbildningsradions program ”Skolministeriet” för några år sedan undersökte saken så visade det sig att en av tio friskolor säger nej. Därtill var mer än 40 procent av friskolorna negativa till att anpassa sin verksamhet och/eller miljö till barn med funktionsnedsättningar.
Allt fler ropar allt högre på att samhället ska ställa högre krav på friskolorna; ibland med rätta, ibland inte. Fallet Björkskolan visar att det finns förbättringspotential. Så här får det faktiskt inte gå till.
Nu ska eleven med ADHD och autism få hjälp och stöd från och med i höst via kommunens nya resurscentrum. Om det blir slutet gott, allting gott, återstår att se.