I oktober tvingades ett passagerarflygplan med destination Skellefteå att återvända till Arlanda. Dimman låg för tät.
Lokala väderförhållanden, som hindrar resenärer från att besöka Skellefteå, är en sak. En medveten nationell politik, som saboterar landets kommunikationsmöjligheter, en helt annan.
Därför bör regeringen noggrant lyssna på Skellefteå flygplats chef Robert Lindberg. Till P4 Norrbotten säger han att en ohållbar situation närmar sig om den kompensation som hittills betalats ut till elva kommunägda flygplatser i norr inte fortsätter även nästa år (21/12 2019).
Regeringen är fullt medveten om vilka negativa konsekvenser flygskatten medfört och medför. Dagens ordning är lika absurd som den är avslöjande. Flygskattens syfte är att minska flygandet, men samtidigt finns ett stöd för att korrigera det planerade inkomstbortfallet från ett minskat flygande. I alla fall fram till nu.
Att kompensationen till elva kommunala flygplatser i Norrland upphör efter årsskiftet är oroväckande. Robert Lindberg har rätt när han väcker frågan om det statliga engagemanget för ett transportsätt som, inte minst för Skellefteå, givet Northvolts etablering, är direkt avgörande för många kommuners överlevnad.
Till P4 Norrbotten säger han: ”Det är, tycker jag, konstigt att en enskild kommun som Lycksele, Vilhelmina eller Skellefteå ska stå för kostnaderna av den här infrastrukturen. Det är som att vi ska stå för kostnaden för rälsen eller E4 i kommunen också, vilket man inte gör.”
Flyget är varken ett nödvändigt ont, eller ett onödigt transportsätt. I praktiken är det en del av kollektivtrafiken, både på de statligt ägda flygplatserna och dit staten inte förmått att dra snabb och effektiv räls. Synen på flyget som kollektivtrafik bekräftas också av regionpolitiker.
I Kalmar län meddelade regionen för en tid sedan att de planerar att gå in som delägare i Kalmar Öland Airport – för den nätta summan 80 miljoner kronor. Motiveringen från regionrådet Angelica Katsanidou (S) var självklar: ”Vi ser goda förutsättningar att koppla ihop flyget med övriga kollektivtrafiken” (SVT Småland 18/11 2019).
Näringsliv, myndigheter, offentlig verksamhet och privatpersoner behöver effektiva kommunikationer med resten av landet. Flyget är det enda transportsätt som kan leverera detta behov.
För Skellefteås del är det lätt att hitta argument för flygets nödvändighet. Med Northvolt landar en internationell industrigigant i kommunen. Det innebär ett ökat resande till och från Skellefteå. Återindustrialiseringen av inlandet i Västerbotten kommer att väcka omvärldens intresse.
Ur ett miljöperspektiv kommer inrikesflyget att vara utsläppsfritt i höjd med 2030. Det är långt innan den föreslagna höghastighetsjärnvägen, som i dagsläget inte på något sätt är garanterad att bli verklighet, planeras stå klar. En höghastighetsjärnväg som inte kommer Sverige norr om Stockholm till gagn.
Att staten inte tar ett större ansvar för kommuners och regioners flygkommunikationer kan visa sig vara direkt kontraproduktivt.
Csaba Bene Perlenberg