Isarna och snön smälter allt snabbare, korallreven dör.
Naturkatastroferna, stormarna, översvämningarna och värmeböljorna, har femdubblats sedan 1970-talet (World Meterological Organisation). Ökningen är tydlig i alla världsdelar.
Djuren påverkas och den biologiska mångfalden är hotad av klimatförändringarna.
För att hejda den globala uppvärmningen måste vi alla anstränga oss för att minska vår klimatpåverkan. Politikerna har i det avseendet en oerhört viktig roll. De måste göra det både lätt och ekonomiskt gynnsamt att vara klimatsmart i ett lokalt, nationellt och globalt perspektiv.
Det lackar mot jul. Allt tyder på att det kommer att bli en god jul för detaljhandeln. Enligt HUI Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, är hushållen köpstarka tack vare fortsatt högkonjunktur och minusränta. Allt pekar mot en rekordjul. Försäljningen förväntas bli svindlande 79,7 miljarder kronor.
Det är inte alla år som Årets julklapp hamnar på tidningarnas ledarsidor. Men ibland händer det. I goda tider har julklappen handlat om videokamera (1989), platt-tv (2004), robotdammsugare (2015) och elcykel (2017). I sämre tider om en bok (1999), en mössa (2003) och en ljudbok (2006). Julklappen har speglat tidsandan.
Det gör även årets Årets julklapp, det återvunna plagget. Det vill säga ett plagg som helt eller delvis är tillverkat av återvunna material, eller är second hand. Om de som handlar julklapparna bryr sig om vad HUI Research säger borde det innebära ett ordentligt uppsving för hjälporganisationernas second hand-butiker.
Bra för miljön, bra för plånboken och bra för de som hjälporganisationerna hjälper. De som inte är så lyckligt lottade att de kan fylla hemmet med elektroniska husdjur (1997), surfplattor (2010) och VR-glasögon (2016). Eller som sitter fast i ett flyktingläger, eller lever i djup misär i slummen.
Nu är det inte alls säkert att HUI Research får rätt. Vägen längs 31 år med Årets julklappar är kantad av mindre lyckade prylar.
Hur många är det i dag som hyllar bakmaskinen (1988), pokersetet (2005) och spikmattan (2009)?
Och även om HUI Research skulle få rätt, och det återvunna plagget skulle bli en braksuccé, handlar det bara om en insats för miljön på marginalen. Men det är en viktig symbolhandling. Ett sätt för handeln att säga att vi tar klimathotet på allvar, och att vi lyssnar på kundernas önskemål kring etik, miljö och hållbar konsumtion.
Det är bra, men vi måste anstränga oss mer.
Sommarens rekordvärme, torka och bränder har gjort klimatfrågan hetare än någon gång tidigare. Det bästa som kan hända är att årets Årets julklapp får oss att fundera över hur vi lever, hur vi konsumerar. Vi måste inse att klimatförändringarna fortsätter i oförminskad takt om vi ingenting gör.
Tankegångarna kring årets Årets julklapp, råvarubrist, etik och klimatförändringar, får inte upphöra runt trettondedag jul. För då är ingenting vunnet. Det gäller helt enkelt för konsumenterna att fortsätta att utöva sin makt över till exempel modebranschen. De flesta modehus är medvetna om att plagg av återvunna material kommer att utgöra en stor del av framtidens modehandel.
Nu återstår bara att se hur många som tar fasta på HUI Researchs spådom.
Klimatförändringarna behöver vara en väckarklocka, både för handlarna och för konsumenterna.
Att utse det återvunna plagget till Årets julklapp är ett litet steg på vägen, men ett steg i rätt riktning.