Som vanligt i januari har Västerbottensdagarna på Grand Hotell gått av stapeln i Stockholm. I samband med det hade Region Västerbotten en sponsrad bilaga i Dagens Industri, på temat ”Västerbotten i en samhällsomvandling”.
Intressant tänkte jag, vad lyfter man fram när Northvolt hänger på repen? Vilka företag tar chansen och ställer sig i rampljuset? Jag drack mitt kaffe och bläddrade förbi innehåll från chefer inom regionen, två (!) artiklar om det nytillsatta accelerationskontoret, landshövdingen, Teknikföretagen och SKR.
Och till sist, ett enda företag som i slutet av bilagan förärades ett helt uppslag. En egen företagare, visserligen bördig från Norsjö, men nu boendes i Uppsala där hon arbetar med illustrationer. Av Pelle Svanslös. Här någonstans satte jag kaffet i vrångstrupen. Jag har inget negativt att säga om henne, hon verkar både driftig och begåvad.
Men hur gick det till när Region Västerbotten valde att lyfta fram en illustratör i Uppsala, när bilagan ska handla om ”Västerbotten i en samhällsomvandling”?
Någonstans har det blivit väldigt fel, när regionen bekostar en hel bilaga (tryckt på det fina papperet dessutom) i Dagens Industri, men inte ett enda av de företag som bidrar i samhällsomvandlingen tar redaktionell plats. Hela ansatsen ekar tom, när det enda som sätts i skyltfönstret är de offentliga aktörerna och deras olika satsningar.
För företag finns det. Inom ramen för projektet North Sweden Cleantech har man satt samman ett register över flera hundra företag som arbetar med hållbarhet som en del av sin affärsidé. Ett exempel är Chemwise, ett Skellefteåbaserat företag där jag är ordförande. Bolaget har gått från 5 till 35 experter inom kemikaliehantering och hållbarhet, på mindre än 5 år. Det hade varit värt att lyfta.
Kanske var tanken aldrig att presentera något näringsliv, kanske finns det företag som fått frågan och tackat nej? Oavsett så behöver avsaknaden av näringsidkare poängteras. Vi har ett ansvar att tillsammans presentera en mera nyanserad bild av Västerbotten.
Många jag möter tror att det enbart är Northvolt som bär vår framtid. Därför blir jag genuint besviken när Regionen producerar en 25-sidig bilaga utan att bredda perspektiven på hur innovativt, modigt och växande näringsliv som finns här. Att dessutom välja att lyfta fram en illustratör i Uppsala, befäster uppfattningen att det inte finns något intressant i Västerbotten att berätta om.
Så, snälla ansvariga personer som sitter på budgetar för att göra innehåll i Sveriges nyhetsmedia. Varför inte prata med organisationer vars uppgift är att samla näringsliv, t.ex. Företagarna eller Handelskammaren? Eller skapa en advisory board med personer från näringslivet som kan ge råd till vad som förstärker en positiv bild av vår region? Ni är varmt välkomna att ringa mig så lovar jag att bidra.