Risk att digitaliseringen i skolorna fortsätter vara överdriven

Vid Skellefteå kommunfullmäktige den 17 september blev det debatt om skärmtid och digitalisering i skolan. Tyvärr fick vi inte veta hur Socialdemokraterna vill ge lärare möjlighet att göra kloka val i undervisningen.

Skelleftepolitiker. Fredrik Stenberg (S) är ordförande i för- och grundskolenämnden. Christina Soldan (L) är gruppledare för Liberalerna.

Skelleftepolitiker. Fredrik Stenberg (S) är ordförande i för- och grundskolenämnden. Christina Soldan (L) är gruppledare för Liberalerna.

Foto: Patrick Degerman

Ledarkrönika2024-09-19 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innehållet i korthet

  • Debatt om digitalisering och skärmtid i skolor ägde rum vid Skellefteå kommunfullmäktige den 17 september, utan att nå konkreta slutsatser.
  • Interpellation från Christina Soldan (L) om överdriven skärmanvändning besvarades av Fredrik Stenberg (S), som uttryckte förtroende för lärarnas förmåga att välja mellan digitala och analoga undervisningsmetoder.
  • Skribenten kritiserade bristen på klarhet om kommunens framtida inriktning för skolans digitalisering, med oro över att överdriven skärmanvändning och kostsamma digitala system kan skada utbildningen.

Bakgrunden till debatten var en interpellation från Christina Soldan (L) om hur man arbetar för att motverka överdriven och ogenomtänkt skärmanvändning i skolor och förskolor. Svaret på hennes frågeställning gavs av för- och grundskolenämndens ordförande Fredrik Stenberg (S). 

Skärmtid har blivit en het samhällsfråga. Debatten har dels sin grund i uppfattningar om att skolan och förskolan försämras av alltför mycket digitalisering, dels i en folkhälsodebatt som handlar om vad barn och ungdomar gör på fritiden. Diskussionen i kommunfullmäktige i Skellefteå visade prov på flera debattörer som inte håller isär dessa två ämnen.

Huvuddebattörerna Soldan och Stenberg höll sig dock borta från den typen av förvirring, även om de också levererade lågvattenmärken. Soldan hänvisade många gånger till sitt eget arbete som lärare. Det är inte orimligt, men denna gång blev det för mycket av det goda. Hon står inte i kommunfullmäktige som personalrepresentant utan som folkvald. Stenberg valde att använda talartid till att håna Liberalerna för att vara ett litet parti med små möjligheter att driva igenom egna förslag på riksnivå. Det var ett osakligt och lågt inslag i debatten. Samhällsfrågor bör diskuteras med kloka argument inte platt och ytligt.

undefined
Datorer och andra digitala hjälpmedel är vanliga inslag i klassrummen i Skellefteå.

Tyvärr ledde debatten inte fram till någon klarhet i kring inriktningen för digitaliseringen av kommunens skolor. Stenbergs svar byggde på två ben, å ena sidan har skolan läroplaner och kursplaner som innehåller förväntningar på att elever ska få bygga upp sin digitala kompetens i allmänhet och lära sig använda digitala verktyg. Å andra sidan uttryckte Stenberg att han har förtroende för att lärarna har kompetens att välja mellan olika analoga eller digitala undervisningssätt som passar varje elevgrupp. Med detta menade han att kommunen motverkar överdriven och ogenomtänkt skärmanvändning.

Anette Lindgren (M) var en av de som ifrågasatte värdet av detta svar. Hon menade att skillnaderna är stora mellan skolor: 

-Det finns årskurs sexor som inte har en enda bok! 

Med detta underströk hon att det finns överdriven och ogenomtänkt skärmanvändning idag. 

Debattörer från Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna fyllde på genom att påpeka att Stenbergs svar borde lyfta kända problem som rör undervisning och lärande visavi digitalisering. De varnade också för att digitaliseringen kan vara ett sätt att spara på skolan i smyg på bekostnad av god undervisning. 

undefined
Anette Lindgren (M) är kommunfullmäktigeledamot i Skellefteå.

Det var synd att Fredrik Stenberg (S) inte tog tillfället i akt att visa hur kommunen tänker framåt kring skolans digitalisering. Historiskt har kommunen utbildningsförvaltning snarast varit aktivistiskt för fler datorer i skolan, än kritiskt reflekterande kring värdet av digitala verktyg i undervisningen. Länge fanns en stor avdelning på utbildningsförvaltningen som gick under namnet digitalisering och innovation. Den finns ännu kvar, men med ändrat namn. Stora kostnader läggs på inköp och underhåll av digitala system som inte har något självklart pedagogiskt värde. Sådana satsningar kan uppfattas som både överdrivna och ogenomtänkta. 

Det är fint att visa förtroende för lärares kompetens att undervisa, men frågan måste då ställas. Är det tillåtet, och finns det ekonomiska medel, för lärare i Skellefteå kommun att välja bort datorer till förmån för böcker, studiebesök eller rollspel om de finner det ändamålsenligt eller måste de använda datorerna hela tiden eftersom de redan är betalda? Stenberg missade chansen att visa politisk vilja kring detta.