Under veckan har SVT Västerbotten rapporterat om de dyra flygresorna till och från Skellefteå. Resandet till och från Skellefteå flygplats ökar mest i hela landet. Trots detta är det endast ett bolag, SAS, som trafikerar sträckan Arlanda - Skellefteå. Bolaget tar den chans som monopolet erbjuder och trissar upp priset. Enligt SVT är lägsta priset för en enkelbiljett från Skellefteå till Stockholm 2149 kronor under vecka 17. Samma vecka kan man resa från Umeå och Luleå för 902 kronor respektive 849 kronor.
Man kan tycka att det höga prisläget skulle locka andra flygbolag att starta flygningar på sträckan. Det kan mycket väl ske men problemet är att det är dyrt att starta en ny flyglinje. De lönsamma turerna ligger på samma tider till alla inrikes destinationer, vilket gör att bolag kan behöva köpa in nya flygplan för att starta en ny sträcka. Det är alltså en hög tröskel för flygbolag att starta en ny linje.
På ett sätt kan de höga biljettpriserna vara helt rätt. Att ta flyget är det mest klimatpåverkande vi kan göra. Det är mycket mer hållbart för miljön att ta tåget. Problemet är, som alla ju redan vet, att det går väldigt få persontåg i norranområdet och att stationerna ligger riktigt ocentral. Förlåt Jörn och Bastuträsk, men det är många som inte bor just där.
I Umeå bor det desto fler, och där går tåget. Men i förhållande till den genomsnittliga norranläsaren försvinner mycket av klimatnyttan om man tar bilen till Umeå för att sedan ta tåget. Med bussen blir kalkylen en annan, men också priset. Den som vill ta tåget till Stockholm från Skellefteå lördag 20 april får som normalpris betala mellan 850 -1400 kronor beroende på avgångstid. Busstransporten från Skellefteå till tåget utgör då från 15 till 30 procent av det totala biljettpriset och resan tar mellan 9,5 och 13 timmar.
Men det kan ändå vara så att det är de låga flygpriserna på andra orter som är det sjuka, inte de höga priserna i Skellefteå. I debatten om en flygskatt är argumentet att en skatt synliggör flygets miljökostnader och begränsar flygresandet. Enligt en beräkning från Naturskyddsföreningen skulle införandet av full koldioxidskatt och energiskatt på flyget driva upp priset på en lång utlandsflygning med 79 procent. Om man tillämpar samma räkneexempel på flygpriserna i Umeå och Luleå borde priserna med flygskatt där ligga på cirka 1500 – 1600 kronor. Det är fortfarande klart lägre än de flygpriser som SVT uppger att resenärer till och från Skellefteå flygplats måste klara av.
Det finns såklart goda klimatskäl att vara sparsam med resandet. Samtidigt är resande en nödvändighet i dagens arbetsliv och den industriutveckling som sker i länet är omöjlig utan resande. Vi som bor i norranområdet är också luttrade av alla vänner och familjemedlemmar som genom åren flyttat här ifrån för jobb och studier på annat håll. Man ska vara mycket hjärtlös och känslokall för att moralisera över alla de hemresor som den utflyttningen självklart ger upphov till.
I väntan på Norrbotniabanan, som möjligen når Skellefteå om åtta år, verkar vi i norranområdet få stå ut med att flyga mer än vad vi egentligen önskar. Jag tycker inte att SAS ska ha rätt att tälja guld på våra dåliga samveten. Därför hoppas jag att konkurrensen ökar på Skellefteå flygplats. Gör den det skulle vi till och med kunna betala den där flygskatten utan att det kändes så dyrt.
Norran rättar: Denna text har uppdaterats av skribenten. Den innehöll tidigare ett sakfel som fick det att framstå som att det är lika klimatskadligt att köra bil mellan Skellefteå och Umeå som att flyga mellan Skellefteå och Stockholm. Så är det inte. Det är mer klimatsmart att köra bil till Umeå och ta tåget därifrån till Stockholm, än att flyga direkt från Skellefteå till Stockholm.