Räkna inte med SD:s stöd till Norrbotniabanan

All planering för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå är färdig och fortsättningen norrut klarnar alltmer.
Ändå dröjer starten av bygget och SD´s riksdagsledamöter från Västerbotten håller tyst om vad de tycker.
– Sträckan mellan Alingsås och Göteborg är viktigast, säger dock en sverigedemokrat från Västra Götaland.

Kan inte lova något. Tomas Morell (SD) är vice ordförande för trafikutskottet i Sveriges riksdag. Han menar att Norrbotniabanan behövs, men att det inte går att lova när den byggs.

Kan inte lova något. Tomas Morell (SD) är vice ordförande för trafikutskottet i Sveriges riksdag. Han menar att Norrbotniabanan behövs, men att det inte går att lova när den byggs.

Foto: Sverigedemokraterna

Ledarkrönika2025-01-21 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innehållet i korthet

  • Planeringen för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå är klar, men byggstarten dröjer. Sverigedemokraternas riksdagsledamöter från Västerbotten har inte uttalat sig om projektet.
  • Tomas Morell (SD), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, menar att sträckan mellan Alingsås och Göteborg är viktigast för Norrlands industrier.
  • Morell att SD inte kan lova starkt stöd för Norrbotniabanan, vilket kan påverka projektets framtid. Han skyller dröjsmålet på regeringen och Trafikverkets slöseri med pengar på andra projekt.

Det har varit svårt att veta vad Sverigedemokraterna anser om Norrbotniabanan. Partiet har två riksdagsledamöter med tydlig koppling till Västerbottens län. Den ena av dem är Sara Gille. Hon bor i Dorotea, men är invald i riksdagen för Dalarnas län. Före jul kontaktade jag henne för att få veta om hon arbetar för att järnvägen ska byggas.

Hon ville inte svara men hänvisade till sin riksdagskollega Tomas Morell. Han är vice ordförande i riksdagens trafikutskott och bor i Västra Götaland. 

Innan jag tog kontakt med honom ville jag veta vad sverigedemokraten som representerar Västerbotten i riksdagen tycker. Han bor i Helsingborg och heter Pontus Andersson Garpvall.

undefined
Sara Gille i samtal med partikollega på Sverigedemokraternas valvaka i Skellefteå 2022.

Det verkar som att du och Sara Gille inte engagerar er i Norrbotniabanan:

– Vilket otroligt tramsigt påstående, svarade Pontus Andersson Garpvall. 

– I riksdagen är jag verksam i justitieutskottet, där hanterar vi inte trafik- eller infrastrukturfrågor. Jag har fullt förtroende för att våra representanter i trafikutskottet tar vara på såväl vårt partis, som våra väljares intresse i dessa frågor, oavsett om frågan rör Norrbotniabanan eller någon annan fråga fortsatte han.

Sverigedemokraternas ledamot, som representerar Västerbotten, fortsätter alltså ducka om vad han tycker om Norrbotniabanan. Men han kan ju har rätt i att trafikutskottets vice ordförande är den bäste att svara på frågor om partiets inställning. 

undefined
Kämpar han för Västerbotten? Pontus Andersson Garpvall (SD) representerar länet i riksdagen, men vill inte uttala sig om Norrbotniabanan.

När jag ringer Tomas Morell (SD) får jag ett klart och tydligt svar.

– Det viktigaste järnvägsbygget för Norrlands industrier är sträckan mellan Alingsås och Göteborg.

Tomas Morell förklarar att Sveriges industriella utveckling är beroende av fungerande godstransporter och att detta särskilt gäller för Norrland. 

– Norrbotniabanan behövs också för godstrafiken, men vi kan inte bygga det ena utan att också göra det andra sade Tomas Morell (SD).

Moderaternas Edward Riedl säger att de interna förhandlingarna om prioriteringar av infrastrukturprojekt mellan Tidöpartierna inleds nu. Hur kommer ni inom Sverigedemokraterna prioritera Norrbotniabanan i dessa förhandlingar?

– Det är en viktig satsning, men vi måste också ta hänsyn till vad övriga partier vill, säger Tomas Morell (SD).

– Jag vill inte bidra till förväntningar som folk blir besvikna av, fortsätter han.

I Västerbotten förväntar vi oss att bygget mellan Umeå (Dåva) och Skellefteå ska starta under 2025, men det ser inte ut att bli av. Varför dröjer det?

– Det där är upp till regeringen. Men bakgrunden är att Trafikverket har tillåtits slösa pengar på andra projekt. Både förbifart Stockholm och Västlänken har blivit dyrare än planerat. Nu räcker de inte till allt säger Tomas Morell (SD).

undefined
Kan inte lova något. Tomas Morell (SD) är vice ordförande för trafikutskottet i Sveriges riksdag. Han menar att Norrbotniabanan behövs, men att det inte går att lova när den byggs.

Det är fortfarande osäkert vad SD vill.

Mina kontakter med partiets riksdagsledamöter har inte inneburit några positiva nyheter för Norrbotniabanan. De verkar inte prioritera den särskilt högt.

En orsak till detta är säkert partiets märkliga sätt att utse riksdagsledamöter. Självklart borde det finnas västerbottningar som kämpar för länet i riksdagen. Det verkar dock inte SD hålla med om. Länsborna bör därför undvika det partiet i nästa val.