Det har varit svårt att veta vad Sverigedemokraterna anser om Norrbotniabanan. Partiet har två riksdagsledamöter med tydlig koppling till Västerbottens län. Den ena av dem är Sara Gille. Hon bor i Dorotea, men är invald i riksdagen för Dalarnas län. Före jul kontaktade jag henne för att få veta om hon arbetar för att järnvägen ska byggas.
Hon ville inte svara men hänvisade till sin riksdagskollega Tomas Morell. Han är vice ordförande i riksdagens trafikutskott och bor i Västra Götaland.
Innan jag tog kontakt med honom ville jag veta vad sverigedemokraten som representerar Västerbotten i riksdagen tycker. Han bor i Helsingborg och heter Pontus Andersson Garpvall.
Det verkar som att du och Sara Gille inte engagerar er i Norrbotniabanan:
– Vilket otroligt tramsigt påstående, svarade Pontus Andersson Garpvall.
– I riksdagen är jag verksam i justitieutskottet, där hanterar vi inte trafik- eller infrastrukturfrågor. Jag har fullt förtroende för att våra representanter i trafikutskottet tar vara på såväl vårt partis, som våra väljares intresse i dessa frågor, oavsett om frågan rör Norrbotniabanan eller någon annan fråga fortsatte han.
Sverigedemokraternas ledamot, som representerar Västerbotten, fortsätter alltså ducka om vad han tycker om Norrbotniabanan. Men han kan ju har rätt i att trafikutskottets vice ordförande är den bäste att svara på frågor om partiets inställning.
När jag ringer Tomas Morell (SD) får jag ett klart och tydligt svar.
– Det viktigaste järnvägsbygget för Norrlands industrier är sträckan mellan Alingsås och Göteborg.
Tomas Morell förklarar att Sveriges industriella utveckling är beroende av fungerande godstransporter och att detta särskilt gäller för Norrland.
– Norrbotniabanan behövs också för godstrafiken, men vi kan inte bygga det ena utan att också göra det andra sade Tomas Morell (SD).
Moderaternas Edward Riedl säger att de interna förhandlingarna om prioriteringar av infrastrukturprojekt mellan Tidöpartierna inleds nu. Hur kommer ni inom Sverigedemokraterna prioritera Norrbotniabanan i dessa förhandlingar?
– Det är en viktig satsning, men vi måste också ta hänsyn till vad övriga partier vill, säger Tomas Morell (SD).
– Jag vill inte bidra till förväntningar som folk blir besvikna av, fortsätter han.
I Västerbotten förväntar vi oss att bygget mellan Umeå (Dåva) och Skellefteå ska starta under 2025, men det ser inte ut att bli av. Varför dröjer det?
– Det där är upp till regeringen. Men bakgrunden är att Trafikverket har tillåtits slösa pengar på andra projekt. Både förbifart Stockholm och Västlänken har blivit dyrare än planerat. Nu räcker de inte till allt säger Tomas Morell (SD).
Det är fortfarande osäkert vad SD vill.
Mina kontakter med partiets riksdagsledamöter har inte inneburit några positiva nyheter för Norrbotniabanan. De verkar inte prioritera den särskilt högt.
En orsak till detta är säkert partiets märkliga sätt att utse riksdagsledamöter. Självklart borde det finnas västerbottningar som kämpar för länet i riksdagen. Det verkar dock inte SD hålla med om. Länsborna bör därför undvika det partiet i nästa val.