PÄ Moderna museet i Stockholm visas nu utstÀllningen "Den tredje handen" av konstnÀren Maurizio Cattelan. DÀr ingÄr bland annat ett verk med en pÄvedocka i vax, "La nona ora", som trÀffas av en meteorit. VaxpÄven Àr frÄn 1999 och det har hunnit hÀnda en del sedan dess.
Den meteoritbombade pÄven vÀckte tidigare en hel del vrede, men nu har Vatikanen bjudit in Maurizio Cattelan att göra ett verk pÄ Ärets Venedigbiennal. I fjol visades Àven foton frÄn Elisabeth Ohlsons Ecce homo i Europaparlamentet. KonstnÀrlig frihet innebÀr inte att man behöver tycka om allt som visas och uttrycks, men i fria samhÀllen fÄr man acceptera Àven sÄdant som sÄrar eller upprör.
"SkĂ€rskĂ„dandet av makt- och trossystem Ă€r ett genomgĂ„ende tema i hans arbete", skriver Moderna museet om konstnĂ€ren Maurizio Cattelan. Det Ă€r förstĂ„s bra att museet backar skĂ€rskĂ„dandet av trossystem. Problemet Ă€r bara att samma museum endast gör det nĂ€r konsten Ă€r âofarligâ. Som nĂ€r den riktar sig mot kristendomen.
Efter konstnĂ€ren Lars Vilks död för snart tre Ă„r sedan skrev Moderna museets överintendent Gitte Ărskou ett inlĂ€gg om varför det inte var aktuellt för museet att visa "Profeten M. som rondellhund". Enligt henne var det ett verk som "grundar sig pĂ„ hatisk och krĂ€nkande ikonografi". Att nĂ„got Ă€r "krĂ€nkande" Ă€r ett sĂ€llsynt svagt argument för att det inte ska visas, i sĂ„ fall hade vaxpĂ„ven sopats undan redan 1999. Och att rondellhunden skulle vara "hatisk" Ă€r Ărskous egen tolkning. Min tolkning, efter samtal och dialog med Vilks under Ă„ren som han levde under hot, Ă€r att han snarare ville göra samma sak med islam som han gjort med kristendomen. Vilks hade tecknat Jesus som pedofil.
Hyckleriet stÄr dÀremot svenska konstinstitutioner för.
Moderna museet Àr tyvÀrr i gott sÀllskap.
Elisabeth Ohlson, vars Ecce homo har betytt oerhört mycket för den konstnÀrliga friheten, fick en tavla censurerad nÀr hon flera Är senare var aktuell med utstÀllningen Jerusalem pÄ VÀrldskulturmueet i Göteborg. Verken bestod av fotografier av hbtq-personer med de tre olika vÀrldsreligionerna nÀrvarande i bilderna. Fotot med tre mÀn vid en muslimsk bönematta plockades bort.
SÄ sent som i höstas stoppades först konstnÀren Sadaf Ahmadis utstÀllning om kvinnoförtrycket i Iran, pÄ Kulturhuset i BorÄs. Man hÀvdade bland annat att "mÀnniskor kan bli sÄrade".
VĂ„ra konstinstitutioner Ă€r för yttrandefrihet och religionskritisk konst â men bara om det Ă€r bekvĂ€mt nog.