Moderna museets hyckleri kan inte bli tydligare

Sakine Madon

Sakine Madon

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Ledarkrönika2024-03-03 08:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PĂ„ Moderna museet i Stockholm visas nu utstĂ€llningen "Den tredje handen" av konstnĂ€ren Maurizio Cattelan. DĂ€r ingĂ„r bland annat ett verk med en pĂ„vedocka i vax, "La nona ora", som trĂ€ffas av en meteorit. VaxpĂ„ven Ă€r frĂ„n 1999 och det har hunnit hĂ€nda en del sedan dess. 

Den meteoritbombade pÄven vÀckte tidigare en hel del vrede, men nu har Vatikanen bjudit in Maurizio Cattelan att göra ett verk pÄ Ärets Venedigbiennal. I fjol visades Àven foton frÄn Elisabeth Ohlsons Ecce homo i Europaparlamentet. KonstnÀrlig frihet innebÀr inte att man behöver tycka om allt som visas och uttrycks, men i fria samhÀllen fÄr man acceptera Àven sÄdant som sÄrar eller upprör.

undefined
Maurizio Cattelan Àr aktuell med utstÀllningen "Den tredje handen" pÄ Moderna museet i Stockholm.

"SkĂ€rskĂ„dandet av makt- och trossystem Ă€r ett genomgĂ„ende tema i hans arbete", skriver Moderna museet om konstnĂ€ren Maurizio Cattelan. Det Ă€r förstĂ„s bra att museet backar skĂ€rskĂ„dandet av trossystem. Problemet Ă€r bara att samma museum endast gör det nĂ€r konsten Ă€r ”ofarlig”. Som nĂ€r den riktar sig mot kristendomen.

Efter konstnĂ€ren Lars Vilks död för snart tre Ă„r sedan skrev Moderna museets överintendent Gitte Ørskou ett inlĂ€gg om varför det inte var aktuellt för museet att visa "Profeten M. som rondellhund". Enligt henne var det ett verk som "grundar sig pĂ„ hatisk och krĂ€nkande ikonografi". Att nĂ„got Ă€r "krĂ€nkande" Ă€r ett sĂ€llsynt svagt argument för att det inte ska visas, i sĂ„ fall hade vaxpĂ„ven sopats undan redan 1999. Och att rondellhunden skulle vara "hatisk" Ă€r Ørskous egen tolkning. Min tolkning, efter samtal och dialog med Vilks under Ă„ren som han levde under hot, Ă€r att han snarare ville göra samma sak med islam som han gjort med kristendomen. Vilks hade tecknat Jesus som pedofil. 

Hyckleriet stĂ„r dĂ€remot svenska konstinstitutioner för. 

Moderna museet Àr tyvÀrr i gott sÀllskap.

Elisabeth Ohlson, vars Ecce homo har betytt oerhört mycket för den konstnĂ€rliga friheten, fick en tavla censurerad nĂ€r hon flera Ă„r senare var aktuell med utstĂ€llningen Jerusalem pĂ„ VĂ€rldskulturmueet i Göteborg. Verken bestod av fotografier av hbtq-personer med de tre olika vĂ€rldsreligionerna nĂ€rvarande i bilderna. Fotot med tre mĂ€n vid en muslimsk bönematta plockades bort.     

SÄ sent som i höstas stoppades först konstnÀren Sadaf Ahmadis utstÀllning om kvinnoförtrycket i Iran, pÄ Kulturhuset i BorÄs. Man hÀvdade bland annat att "mÀnniskor kan bli sÄrade".

VĂ„ra konstinstitutioner Ă€r för yttrandefrihet och religionskritisk konst – men bara om det Ă€r bekvĂ€mt nog.