Charge Amps Àr ett ganska nytt bolag som blivit alltmer bekant för den breda allmÀnheten. Det beror pÄ att deras logotyp ofta syns pÄ laddstolpar för elbilar. Det Àr kort sagt en mycket tidsaktuell produkt som bolaget tillverkar och deras tjÀnster ingÄr som en viktig del i den laddinfrastruktur som hÄller pÄ att byggas upp i Sverige.
Kristdemokraternas gruppledare i SkellefteĂ„, Per Boström, har reagerat pĂ„ denna affĂ€r. Han menar att det dels Ă€r fel att SkellefteĂ„ kraft tillĂ„ts bedriva âspekulativ företagsverksamhetâ dels att affĂ€ren med ett kinesiskt bolag Ă€r sĂ€kerhetspolitiskt kĂ€nslig eftersom den innebĂ€r en risk att kinesiska staten fĂ„r makt över en del av den svenska infrastrukturen. Kommunstyrelsens ordförande Lorents Burman (S) svarade pĂ„ Boströms kritik vid förra veckans kommunfullmĂ€ktige. Han menade att SkellefteĂ„ krafts engagemang i Charge Amps AB inte varit spekulativ och att försĂ€ljningen Ă€r en del av Sveriges vardagliga affĂ€rsrelationer med utlandet och dĂ€ribland Kina. Han poĂ€ngterade att Kina Ă€r Sveriges största handelspartner i Asien.
I dessa tider Àr det mycket begripligt att sÄvÀl privatpersoner som politiker ser faror i affÀrer med företag frÄn opÄlitliga lÀnder. Ingen vill hamna i en situation dÀr vi som samhÀlle blir beroende av den ryska eller kinesiska staten för att upprÀtthÄlla viktiga samhÀllsfunktioner. Samtidigt Àr det alltför lÀtt att glömma hur angelÀget det Àr för alla vÀrldens lÀnder att vi bedriver handel med varandra. Genom handel över grÀnserna drar nytta av varandras kreativitet, kunnande och resurser. Handelsstopp ska dÀrför anvÀndas med försiktighet. Det finns vÀldigt lite att vinna i att bli nÀringslivsnationalist. Det Àr genom handel som lÀnder och regioner kan specialisera sig och bli extra bra pÄ olika delar av nÀringslivet. Det ökar resurserna för vÄr gemensamma vÀlfÀrd. Att isolera landet frÄn omvÀrlden innebÀr att sÀtta kurs mot ett fattigare Sverige med sÀmre vÀlfÀrd för alla.
I affÀren kring Charge Amps har SkellefteÄ kraft agerat som ett framsynt kommersiellt bolag. De har sett ett behov av lösningar för laddinfrastruktur i Sverige och engagerat sig i att sÄdan ska utvecklas. Med tiden har de bedömt att denna verksamhet inte kommer bli en del av bolagets kÀrnverksamhet och har dÄ valt att sÀlja den vidare till ett bra pris.
Det som komplicerar SkellefteÄ kraft agerande i detta fall Àr inte affÀrsmÀssigheten utan politiken. I och med att detta Àr ett kommunalt bolag kommer alla större beslut att i slutÀndan bli politiska. Det har nÄgon gÄng vÀckts frÄgor om det Àr lÀmpligt att en kommun Àger ett kommersiellt bolag som detta. FrÄgan hinner dock aldrig mer Àn nÀmnas innan den sjÀlvdör pÄ grund av att den som föreslÄr en avyttring av SkellefteÄ kraft frÄn kommunen genast behöver förklara vilka bÀttre sÀtt kommunen kan investera pengarna pÄ. Det Àr svÄrt att se vad det skulle vara. SÀmsta sÀttet att förvalta de kommunala resurser som Àr investerade i SkellefteÄ kraft Àr i alla fall att tvinga pÄ bolaget för mycket politik. Ska detta vara ett bolag som i lÀngden Àr en tillgÄng för SkellefteÄs kommuninvÄnare behöver bolaget fÄ utvecklas utifrÄn den kommersiella marknad dÀr det verkar.
Andreas Westerberg Àr fristÄende ledarskribent