LĂ„t SkellefteĂ„ kraft agera kommersiellt – eller sĂ€ljas

Det kommunÀgda bolaget SkellefteÄ kraft genomför just nu en försÀljning av sina aktier i bolaget Charge Amps AB. AffÀren innebÀr att SkellefteÄ kraft dels fÄr betalt i pengar, dels fÄr aktier i det kinesiska köparbolaget NaaS Technology Inc.

”I dessa tider Ă€r det mycket begripligt att sĂ„vĂ€l privatpersoner som politiker ser faror i affĂ€rer med företag frĂ„n opĂ„litliga lĂ€nder. Ingen vill hamna i en situation dĂ€r vi som samhĂ€lle blir beroende av den ryska eller kinesiska staten för att upprĂ€tthĂ„lla viktiga samhĂ€llsfunktioner.”

”I dessa tider Ă€r det mycket begripligt att sĂ„vĂ€l privatpersoner som politiker ser faror i affĂ€rer med företag frĂ„n opĂ„litliga lĂ€nder. Ingen vill hamna i en situation dĂ€r vi som samhĂ€lle blir beroende av den ryska eller kinesiska staten för att upprĂ€tthĂ„lla viktiga samhĂ€llsfunktioner.”

Foto: Peter Krikortz

Ledarkrönika2023-10-06 07:30
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Charge Amps Ă€r ett ganska nytt bolag som blivit alltmer bekant för den breda allmĂ€nheten. Det beror pĂ„ att deras logotyp ofta syns pĂ„ laddstolpar för elbilar. Det Ă€r kort sagt en mycket tidsaktuell produkt som bolaget tillverkar och deras tjĂ€nster ingĂ„r som en viktig del i den laddinfrastruktur som hĂ„ller pĂ„ att byggas upp i Sverige. 

Kristdemokraternas gruppledare i SkellefteĂ„, Per Boström, har reagerat pĂ„ denna affĂ€r. Han menar att det dels Ă€r fel att SkellefteĂ„ kraft tillĂ„ts bedriva ”spekulativ företagsverksamhet” dels att affĂ€ren med ett kinesiskt bolag Ă€r sĂ€kerhetspolitiskt kĂ€nslig eftersom den innebĂ€r en risk att kinesiska staten fĂ„r makt över en del av den svenska infrastrukturen. Kommunstyrelsens ordförande Lorents Burman (S) svarade pĂ„ Boströms kritik vid förra veckans kommunfullmĂ€ktige. Han menade att SkellefteĂ„ krafts engagemang i Charge Amps AB inte varit spekulativ och att försĂ€ljningen Ă€r en del av Sveriges vardagliga affĂ€rsrelationer med utlandet och dĂ€ribland Kina. Han poĂ€ngterade att Kina Ă€r Sveriges största handelspartner i Asien. 

I dessa tider Ă€r det mycket begripligt att sĂ„vĂ€l privatpersoner som politiker ser faror i affĂ€rer med företag frĂ„n opĂ„litliga lĂ€nder. Ingen vill hamna i en situation dĂ€r vi som samhĂ€lle blir beroende av den ryska eller kinesiska staten för att upprĂ€tthĂ„lla viktiga samhĂ€llsfunktioner. Samtidigt Ă€r det alltför lĂ€tt att glömma hur angelĂ€get det Ă€r för alla vĂ€rldens lĂ€nder att vi bedriver handel med varandra. Genom handel över grĂ€nserna drar nytta av varandras kreativitet, kunnande och resurser. Handelsstopp ska dĂ€rför anvĂ€ndas med försiktighet. Det finns vĂ€ldigt lite att vinna i att bli nĂ€ringslivsnationalist. Det Ă€r genom handel som lĂ€nder och regioner kan specialisera sig och bli extra bra pĂ„ olika delar av nĂ€ringslivet. Det ökar resurserna för vĂ„r gemensamma vĂ€lfĂ€rd. Att isolera landet frĂ„n omvĂ€rlden innebĂ€r att sĂ€tta kurs mot ett fattigare Sverige med sĂ€mre vĂ€lfĂ€rd för alla. 

I affĂ€ren kring Charge Amps har SkellefteĂ„ kraft agerat som ett framsynt kommersiellt bolag. De har sett ett behov av lösningar för laddinfrastruktur i Sverige och engagerat sig i att sĂ„dan ska utvecklas. Med tiden har de bedömt att denna verksamhet inte kommer bli en del av bolagets kĂ€rnverksamhet och har dĂ„ valt att sĂ€lja den vidare till ett bra pris. 

Det som komplicerar SkellefteĂ„ kraft agerande i detta fall Ă€r inte affĂ€rsmĂ€ssigheten utan politiken. I och med att detta Ă€r ett kommunalt bolag kommer alla större beslut att i slutĂ€ndan bli politiska. Det har nĂ„gon gĂ„ng vĂ€ckts frĂ„gor om det Ă€r lĂ€mpligt att en kommun Ă€ger ett kommersiellt bolag som detta. FrĂ„gan hinner dock aldrig mer Ă€n nĂ€mnas innan den sjĂ€lvdör pĂ„ grund av att den som föreslĂ„r en avyttring av SkellefteĂ„ kraft frĂ„n kommunen genast behöver förklara vilka bĂ€ttre sĂ€tt kommunen kan investera pengarna pĂ„. Det Ă€r svĂ„rt att se vad det skulle vara. SĂ€msta sĂ€ttet att förvalta de kommunala resurser som Ă€r investerade i SkellefteĂ„ kraft Ă€r i alla fall att tvinga pĂ„ bolaget för mycket politik. Ska detta vara ett bolag som i lĂ€ngden Ă€r en tillgĂ„ng för SkellefteĂ„s kommuninvĂ„nare behöver bolaget fĂ„ utvecklas utifrĂ„n den kommersiella marknad dĂ€r det verkar.  

Andreas Westerberg Àr fristÄende ledarskribent