Lärare på landsbygderna är engagerade, kunniga och dedikerade till att ge sina elever en kvalitativ utbildning - trots de utmaningar de ibland ställs inför. Frågan är däremot om det egentligen finns något som hindrar kommunen att ha stor personalgrupp eller välutbildad personal på mindre enheter (på landsbygderna)? Svaret är nej. Om man nu inte värderar effektiv ekonomistyrning före kvalitativ utbildning såklart. Då skulle svaret kunna bli ja.
Centerpartiet i Skellefteå håller med om att alla barn har rätt till god utbildning. Skillnaden är att vi inte tror att den bara kan ges inne på en stor enhet inne i stan. För precis som våra partikollegor skrev i Dagens samhälle (29/4-2021) så finns inget forskningsstöd i att stora skolor är bättre gällande utbildningskvalitet. Däremot går det konstatera att små sammanhang med färre elever är en fördel; något som skulle innebära att elever snarare borde få möjlighet att skjutsas ut till en by istället för tvärtom.
I Skellefteå har man länge arbetat med att locka och styra lärare in mot stadskärnan. Tyvärr har detta medfört en stor otrygghet i att söka sig till tjänster utanför stan – både i oro över att enheten inte kommer att få finnas kvar - men också i rädsla för att bli stämplad som en slags inkompetent eremit.
Om lärarna ute på de mindre enheterna slapp täcka upp för såväl lärarkollegor som fritidspersonal, elevhälsa, administratörer, IT-tekniker, fastighetstekniker och lokalvårdare var och varannan dag skulle de såklart kunna ge ännu mer kvalitativ utbildning än vad som redan görs. Att kommunen exempelvis skulle fördela ut andra typer av tjänster till mindre enheter skulle kunna underlätta för de lärare som valt att arbeta där. Det betyder inte att man nödvändigtvis tar från andra enheter – förutsatt att ekonomin inte styr högst.
Det finns lärare som vill arbeta på små enheter, såväl i stan som ute i byarna. Det gäller bara att ta hand om dem. Men det kostar såklart pengar. Pengar som idag prioriteras till annat än våra barn. Det är synd tycker vi.
Vi vet att forskning och beprövad erfarenhet är viktigt för dig Andreas; frågan är däremot hur du, utifrån din oro kring kvalitativ utbildning på Skellefteås små skolor, ändå försvarar stora skolor? Floraskolan är till exempel en stor skola; byggd utan vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet.
Lovisa Johansson (C), Brännkälen
Katarina Larsson (C), Burträsk
Norrans politiske redaktör svarar direkt:
Lovisa Johansson (C) och Katarina Larsson (C) hävdar att ekonomin inte får bli för snäv för att driva byskolor. Jag förstår deras åsikt, men märker att de rundar två problem. För det första har deras parti hittills inte lyckats leverera budgetförslag, i Norranområdets kommuner, som matchar den ekonomiska ambition de uttrycker. För det andra tar de inte ställning till vad som ska göras åt lärarbristen på landsbygden. De påstår att Skellefteå kommun aktivt lockat lärare till stan, men utan att förklara vad de syftar på.
I den ledartext som centerpartisterna angriper lyfter jag att beslut om skolan i första hand ska ta hänsyn till barnens och ungdomarnas skolgång. När den lilla skolan blir för dyr eller när det saknas personal kan det vara rätt att stänga.
De frågar mig vad jag anser om en särskild skola i centrala Skellefteå. Jag vet inte hur många som är imponerade av lokalidén där. Men det brukar inte vara storleken som i första hand problematiseras när den moderna skolan, med påstått flexibla lokaler, diskuteras av lärare och forskare.