Skellefteå kraft är bra, men borde kanske ha en annan ägare

Kommunägda Skellefteå kraft vill satsa stora pengar på en flygbränslefabrik.
Men satsningen på laddstolpar och på Northvolt visar att bolaget inte kan garantera riskfria investeringar.
– Med denna text efterlyser jag en vidsynt diskussion om vad som i längden är bäst för kommunen, skriver Norrans politiske redaktör.

Skellefteå krafts huvudkontor är en synlig profilbyggnad i Skellefteå.

Skellefteå krafts huvudkontor är en synlig profilbyggnad i Skellefteå.

Foto: Lars Eriksson

Ledarkrönika2024-11-20 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innehållet i korthet

  • Skellefteå Kraft, ägt av Skellefteå kommun, planerar att investera i en flygbränslefabrik, SkyKraft.
  • Företaget bidrar med en betydande summa till kommunens intäkter, men dess framtidssatsningar, inklusive en investering på 100 miljoner i Northvolt, innebär risker.
  • Norrans politiske redaktör uppmanar till en diskussion om vad som är bäst för kommunen på lång sikt, inklusive möjligheten att Skellefteå Kraft kan behöva en annan ägare.

Skellefteå kraft ägs av Skellefteå kommun och ger ett stort bidrag till kommunkassan. För 2025 väntas bolaget bidra med 373 miljoner kronor. Det motsvarar drygt 5 procent av kommunens totala intäkter. 

Anledningen till att Skellefteå kraft kan bidra så stort till kommunen är att det är ett lönsamt företag. För att fortsätta vara det prövar bolaget ständigt olika utvecklingsidéer. Vissa av dessa handlar om att förbättra sin kärnverksamhet. Till exempel satsas nu knappt en miljard på att fördubbla effekten i Rengårds kraftstation. Andra utvecklingsprojekt handlar om att bredda bolagets verksamhet. Det är här som Skellefteå krafts intresse att bygga SkyKraft (en fabrik för flygbränsle i Skelleftehamn) ska förstås.

undefined
Rengårds kraftstation i Skellefteälven byggs ut så att den får en fördubblad effekt.

Det kommer att handla om en investering på cirka 25 miljarder kronor och det är fortfarande oklart hur stor del som Skellefteå Kraft ska stå för, berättade Skellefteå krafts VD på kommunens morgonmöte i början av november.

Stagnation är det sämsta som kan hända ett bolag som Skellefteå kraft. Även om elproduktion ser ut att vara en framtidsbransch finns det inga garantier för hur bolaget kommer kunna tjäna pengar på elen över tid. 

Behovet av ständiga förändringar är dock riskfylld. Vid kommunfullmäktige den 19 november debatterades ett misslyckande. Det gällde bolaget Charge Amps som säljer laddningslösningar för elfordon. 

Under förra året ville Skellefteå kraft, tillsammans med andra stora delägare, sälja det företaget. Affären blev dock inte av, vilket var synd ur ett Skellefteåperspektiv. Charge Amps kämpar med sin lönsamhet och riskerar konkurs. Frågan som kommunfullmäktige fick ta ställning till var att godkänna att Skellefteå kraft köper aktier för drygt 20 miljoner i Charge Amps eftersom det behöver pengar in i verksamheten.

undefined
Skellefteå kraft investerar ytterligare 20 miljoner kronor i Charge Amps för att rädda bolaget från konkurs.

Genom ägandet av Skellefteå kraft ställs alltså kommunens politiker inför avancerade affärsmässiga frågor. Det är en högst diskutabel situation och det är inte självklart att kommunen för alltid är den bästa ägaren av Skellefteå kraft.

Med denna text vill jag därför efterlysa en vidsynt diskussion om vad som i längden är bäst för kommunkassan, skattebetalarna, Skellefteå kraft och regionens företagsliv. 

Skellefteå kraft ska vara ett bolag som tillåts ta kloka risker för att utveckla verksamheten. Men ingen kan i förväg veta om bolagets satsningar i SkyKraft blir rätt. Mitt i den pågående Northvoltkrisen är det läge för eftertanke. Skellefteå kraft har satsat 100 miljoner i Northvolt. Det var ett beslut som jag personligen anser var rätt. Men de pengarna kan gå förlorade. 

Det som i längden är bäst för Skellefteå kraft kanske inte är bäst för Skellefteå kommun och vice versa. När det kommunala bolaget överväger att kliva in i ett så pass stort industriprojekt som SkyKraft bör alternativa förhållningssätt från kommunen också diskuteras. 

Det är inte osannolikt att kommunen skulle kunna få ännu bättre avkastning på sitt kapital om det investerades i räntefonder. En sådan väg framåt kanske är det bästa för kommunkassan? 

undefined
Här på Näsudden I Skelleftehamn är det tänkt att flygbränslefabriken ska byggas.

Å andra sidan kan det kommunala ägandet vara en faktor som säkerställer att kraftbolaget investerar just i denna region. Men då är det inte säkert att kommunen måste vara enda ägaren. Det kanske går att dela riskerna med andra?

Det är bra att Skellefteå kraft prövar olika tankar för sin framtid. På samma sätt borde Skellefteå kommun överväga vad som är bästa möjliga förvaltning av de värden som byggts upp i kommunkoncernen. Det kan vara inom kraftbolaget, men bara den som överväger alternativen kan ge ett sakligt svar på frågan.