Brännbollsyran är ett av Norrlands största nöjesevenemang som årligen lockar tusentals besökare till Umeå. Tyvärr flörtar arrangörerna av denna folkfest med gangsterkulturen, eftersom de bokat rapstjärnan Yasin som ett av festivalens stora affischnamn.
Yasin kan länkas till den organiserade brottsligheten. I hans brottsregister finns fällande domar för grovt vapenbrott, narkotikabrott samt stämpling till människorov. Parallellt med sin brottsliga bana och fängelsedomar har Yasin blivit en av landets främsta rapartister. Han är en av Sveriges mest spelade artister på Spotify, så hans musik har stort inflytande.
Var Yasin står idag i relation till det kriminella livet är en öppen fråga. Kanske ska han betraktas mer som en gangsterrappare och mindre som en aktiv gängmedlem? Oavsett hur man ser på Yasin idag borde alla arrangörer som funderar på att boka honom tänka ett varv extra före sitt beslut. Särskilt med tanke på hur samspelet mellan gangsterrap och gängbrottslighet formas i den kriminella miljön, och påverkar samhällsutvecklingen.
Emil Arvidson, författare till boken Svensk gangsterrap, beskriver hur de svenska rapparna ofta står med en fot kvar i kriminaliteten:
– Det är ett nätverk där musiken och gängen går hand i hand. Att göra en kriminell karriär före eller parallellt med musiken är en del av spelet.
Yasins karriär följer alltså ett välkänt mönster. Hans kriminella och musikaliska bana överlappar varandra i tid och rum. Men idag vill Yasin inte prata öppet om de brott han begått eller om gängkonflikterna. Han vill hellre prata om sin nya musik och sitt nya familjeliv. Yasins ovilja till att distansera sig från sina brottsliga gärningar är logisk. Ju mer rapparen kan leva autentiskt i relation till texterna, desto bättre för karriären.
För ungdomar som är på väg in i en kriminalitet har gangsterrappen blivit ett sätt att stärka sin kriminella identitet. Samtidigt hjälper det gängen att hitta nya personer som kan rekryteras för att sprida deras destruktiva budskap på olika sätt. Följden av att boka Yasin som delvis sprider dessa budskap, är att de normaliseras och förstärker en destruktiv våldskultur.
Bokningen av Yasin är rationell om man ser den ur en strikt kommersiell synvinkel. Det går inte att bortse från att han är en mycket populär rappartist. Därmed är han redan ett utmärkt dragplåster för festivalen, som arrangören kan tjäna pengar på. Särskilt som Yasin knappt uppträtt live i Sverige, och alltid får stor uppmärksamhet för sin musik och sin personliga historia. På så vis är arrangörens bokning av Yasin något möjlig att förstå.
Men Brännbollsyran har tidigare haft en kritisk uppfattning om Yasin. Han har uppfattats som otänkbar att boka. Nu går de i stället i god för honom, eftersom han sonat sina brott och lämnat kriminaliteten. Med vetskapen att Yasin tidigare har sagt att han lämnat kriminaliteten men senare motbevisats i domstol, bör vi dock förhålla oss kritiska till hans ord och arrangörens kovändning,
Det står oss alla fritt om vi vill lyssna på Yasins musik och budskap. Men alla arrangörer har även ett val att tänka över i vilken riktning deras artister kan knuffa samhällsutvecklingen. Nu vet vi vilken riktning Brännbollsyrans arrangörer valt – och vilka värderingar de ställer sig bakom. För till slut föll de för Yasins locktoner.