Under jul- och nyårsveckorna har Norran uppmärksammat att Bygg- och miljönämnden i Skellefteå kommun nyligen beslutade om böter för privatpersoner som på olika sätt agerat felaktigt i samband med mindre byggprojekt. Det handlar bland annat om en carport och om en entré.
I båda dessa fall handlade felen om att bygget startat innan kommunen utfärdat startbesked. I ett fall blev böterna drygt 30 000 kronor och i ett annat fall blev de över 40 000 kr.
Lagstiftningen kring bygglov innehåller många olika delar, och för en privatperson kan det vara svårt att själv hålla kolla på alla krav. Det finns också en nationell diskussion om att bygglovslagstiftningen är för byråkratisk och att den begränsar bostadsbyggandet i landet på ett dåligt sätt.
Grunden i Plan- och Bygglagen (PBL) är att kommunerna har makten över byggandet. Men denna makt får inte utövas hur som helst. Det är många olika hänsyn som ska tas. Fastighetsägare ska behandlas lika, miljöregler och olika samhällsintressen ska balanseras mot varandra.
Inom tätbebyggda områden ställs dessa frågor som mest på sin spets, därför ska kommunen anta en detaljplan som hjälper fastighetsägare att förutse vilka byggen som kommer tillåtas eller ej.
Den kommunala makten över byggandet ifrågasätts från gång till annan. Under den rödgröna regeringen (2018--2022) drev Miljöpartiet på för att kommunernas makt att säga nej till ny vindkraft skulle minska. Verktyget var att föreslå ändringar i plan- och bygglagen som skulle ge mindre makt till kommunerna.
Idag driver Tidöregeringen på för att det ska bli möjligt att bygga små villor utan bygglov. Idén kallas "Sverigehuset" och är ursprungligen ett förslag från SD. Tanken är att hus som fått bygglov i någon svensk kommun automatiskt ska vara godkända att bygga i alla kommuner, förutsatt att de är högst 1,5 plan och max 150 kvadratmeter stora.
Båda förslagen visar att det finns en frustration över den nuvarande utformningen av PBL. Sverige behöver ökad energiproduktion, och för de som tror att vindkraft är lösningen blir det såklart störande att kommuner har rätt att säga nej till sådana byggen. Det behövs också fler bostäder i landet. Nuvarande lagstiftning är delvis en broms för byggandet och "Sverigehuset" kan framstå som ett sätt att snabba på byggandet.
Det finns dock något väldigt värdefullt i att makten över byggandet ligger lokalt. De som bor nära vindkraftverket eller det nya villaområdet berörs mest. Makten borde även i framtiden ligga nära dem. Miljöpartiets vindkraftsvurm är respektlös och Tidöpartiernas standardvillor är vårdslösa.
Det betyder dock inte att det saknas möjligheter till förbättringar av bygglovshanteringen. Alliansen i Skellefteås förslag om att kommunerna borde börjar använda sig av byggherreplaner är en rimlig idé som borde prövas. Istället för att vänta på kommunens detaljplanerarbete borde bostadsbolag kunna lämna in detlaljplaneförslag när de ska börja jobba med ett nytt bostadsområde.
Det är inte heller så att dagens regler är alldeles omöjliga att förstå. Skellefteå kommuns hemsida är exempelvis väldigt pedagogisk och tydlig. Den som missat vilka steg som gäller i tillståndsprocessen kan helt enkelt inte ha läst eller brytt sig.
Kommunen kan säkert jobba på att bli ännu tydligare och serviceinriktad. Men var och en av oss som renoverar eller bygger ut har ett eget ansvar att faktiskt ta till oss av den information som finns.