Alla resor börjar någonstans.
Det är april 2011. Skellefteå drabbas av ett stort dricksvattenburet utbrott av Cryptosporidium hominis. 20 000 Skelleftebor smittas.
Tidpunkten kunde ha varit sämre, men inte mycket. Parasiten, den lilla elakingen, slog till med full kraft samtidigt som kommunen var på väg att initiera ett omfattande, ambitiöst förnyelsearbete.
– Det fanns bara två vägar att gå. Antingen lägga sig ner och dö eller satsa, allt vad vi orkade, som kommundirektören Kristina Sundin Jonsson på ett ungefär uttryckte det i ett webbinarium om återindustrialiseringen av Norrland.
Skellefteå valde att satsa: nya detaljplaner, ett platsvarumärke, 2030-strategin.
Resten är, som det brukar heta, historia. En historia som långtifrån är avslutad. En resa som tog fart när beskedet kom att batteritillverkaren Northvolt skulle placera sin enorma fabrik i just Skellefteå.
Tyche, den goda lyckans gudinna i grekisk mytologi, hade uppenbarligen fattat tycke för en liten, då slumrande, norrländsk småstad.
Om detta berättar journalisten och författaren Anders Steinvall i boken ”Batterifabriken: Skellefteå och resan mot framtidslandet” (Artos & Norma bokförlag).
Eller rättare sagt intervjuboken. Steinvall har pratat med ett 70-tal personer som på olika sätt varit med på resan. Med så många intervjuade ger boken en unik inblick i Skellefteås utveckling.
Vi vet vad Skellefteå var.
Vi vet vad Skellefteå är.
Men vi vet inte vad det blir av Skellefteå. Hur staden ser ut till exempel 2045 när det är dags att fira 200 år som stad.
Resan mot framtidslandet har bara börjat. Skellefteå står inför en rad gigantiska utmaningar. En omtumlande tillväxt med tiotusentals nya invånare i en stad utan välfungerande trafiklösningar.
Med en infrastruktur som behöver uppdateras och moderniseras och med en politisk ledning som måste ta sig an den grannlaga uppgiften att förklara varför det finns pengar till investeringar samtidigt som verksamheterna måste spara.
För att det konststycket ska lyckas behövs massor av transparens. Vilket kanske inte varit/är kommunens starkaste sida.
Hur resan fortsätter vet vi inte. Hur den hittills sett ut ger Anders Steinvall och alla intervjuade en god inblick i.
Dessutom är det trevligt med alla små anekdoter som berättas. Som den när han skulle intervjua Northvolts vd Peter Carlsson och en viss Herbert Diess ringde och vill få en uppdatering av läget. Diess är VW-koncernens vd.
För att använda Anders Steinvalls egna ord: Då förstod man hur stort, hur oerhört stora det här är.