En kris kommer sällan lägligt.
En rad av kriser gör det aldrig.
Först kom pandemin, sedan den ryska invasionen av Ukraina, en hänsynslös attack mot ett oberoende och suveränt land. I dess kölvatten kom en energikris och en lågkonjunktur i kombination med hög inflation.
Hushållens köpkraft minskar. Det drabbar företag och butiker. Folk håller helt enkelt hårdare i plånboken.
Bildligt sett så hälls det bromsolja i samhällsmaskineriet när det i stället borde smörjas. Hjulen snurrar allt långsammare.
En kris kommer sällan lägligt. Men för en kommun, en stad som Skellefteå kom den ovanligt olägligt. Mitt i en expansionsfas som saknar motstycke i Sverige under det senaste seklet, förmodligen i hela Europa.
Enligt Skellefteå kommuns utvecklingsstrategi är befolkningsmålet 90 000 invånare 2030. Den borgerliga alliansen siktar ännu högre: ett 2040-mål om 105 000 invånare (5 000 fler) samt ett 2050-mål om 120 000 invånare (ett nytt mål).
Problemet är var alla människor ska bo. Skellefteå behöver förtätas. Men fler måste också bosätta sig i omlandet och i kranskommuner som Piteå och Robertsfors. När Norrbotniabanan byggs – om den nu byggs – vidgas det rimliga pendelavståndet högst betydligt.
För inte alltför länge sedan var det lokala samhällsmaskineriet välsmort. Pålningsarbete höll folk vakna långt in på kvällarna, byggkranarna reste sig i samklang med Skellefteås nya stadssilhuett, dominerat av kulturhuset.
Plötsligt förändrades allt. Planerade byggprojekt lades på is, sköts på framtiden. De som kan branschen varnar för att byggkostnaderna skenat så till den milda grad att ingen vill bygga längre. Material- och energikostnaderna har helt enkelt blivit för höga.
I vilken utsträckning det kommer att slå mot Skellefteå är svårt att sia om.
De allt sämre tiderna börjar slå rejält mot byggbranschen. Det har fått Lindbäcks Bygg i Piteå – som bygger över hela landet, bland annat i Skellefteå – att varsla. Både byggare och tjänstemän. Det handlar enligt uppgift om betydande neddragningar.
– Det är inte en inbromsning, det är en tvärbromsning på väg, säger Mikael Brandt, vd för Lindbäcks Bygg, till Byggnadsarbetaren (12/10 2022). Jag hoppas för hela byggbranschens del att hela allmännyttan sätter i gång och bygger.
Även om Norrland tycks klara sig bättre än många andra regioner – enligt Nordeas nya konjunkturprognos – så är oljan utbytt mot bromsolja. Och även om Skellefteå tycks klara sig bättre än övriga Norrland så är inbromsningen ett faktum.
Alltså: Skellefteå är i stort behov av nya bostäder. Många nya bostäder. Frågan är då vem som ska bygga. Vill inte det privata näringslivet göra det så måste någon annan göra det. Då står förhoppningen främst (eller nästan enbart) till det kommunala fastighetsbolaget Skebo.
Man kan väl säga att om mycket gick Skellefteås väg när Northvolt etablerade sig här så är det mycket som går emot Skellefteå nu. Att riskera att hamna i en byggkris mitt i en expansion som få ens trodde var möjlig blir ingen lätt nöt för kommunledningen att knäcka.
Det kommunen, byggföretagen och de som söker bostad i Skellefteå med omnejd kan hoppas på är att när konjunkturen störtdyker så blir uppgången lika snabb och kraftfull. Det finns även bedömare som tror att priset på byggmaterial inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att återgå till någon form av normalläge.
I förra veckan var det sista dagen med gänget, kommunfullmäktiges sista ammanträde med den avgående besättningen. I början av november, tisdagen den 8 för att vara exakt, är det dags för ett nytt kommunfullmäktige att ta över.
På tal om bostadsbyggande som blir av och som riskerar att inte bli av.
De borgerliga partierna tycker att Skellefteås befolkningskurva inte pekar tillräckligt brant uppåt. De har högre ställda mål än den socialdemokratiska majoriteten.
Samtidigt underkänner samma borgerliga allians planerna för Söder torg. Där skulle det byggas 100 lägenheter.
Visst är det lite märkligt. För lite grönytor och för lite parkeringsplatser, menade till exempel Centerpartiets gruppledare Carina Sundbom.
Inom politiken i allmänhet, i det här fallet inom den borgerliga alliansen i synnerhet, tycks den ena handen inte veta vad den andra gör.
Nu tror och tippar bygg- och miljnämndens ordförande Felicia Lundmark (S) att bygget försenas med ungefär nio månader. Detta sedan den borgerliga alliansen drivit igenom en bordläggning av detaljplanen.
Frågan är om Skellefteå har råd att vänta.
Inte minst med tanke på att många bedömare tror att framtiden bland annat innehåller en tvär inbromsning för hela byggsektorn.