Vid det här laget är vi vana och har en välinövad repertoar. Beskrivningen om resan för en kommun från dekis till bland de hetaste platserna i världen sitter i ryggmärgen och även presentationen om vad vi kan erbjuda för att fortsätta vara attraktiva för investerare och etablerare beskrivs proffsigt. Vi lirar numera i en annan liga.
Det var länge sedan vår kommun var inne i en sådan här positiv era, den kommer att pågå länge men den kommer att utmanas, vilket ännu en gång kan leda till att vi får svårt att erbjuda en bra service och välfärd till våra invånare.
Men som ni alla vet lirar man inte i den högre ligan om man inte hela tiden gör jobbet för att få stanna kvar, exempelvis utmanar sig själv, testar nya saker och lär av sina motståndare. Vad finns runt hörnet som vi måste vara beredd att agera på?
Numera funderar jag därför på vad nästa steg i Skellefteås utveckling är, vad är vår nästa USP? Det vill säga vår nya unika konkurrensfördel och hur behåller vi ledartröjan?
Svensk näringsliv presenterade under veckan sin enkät kring vårt företagsklimat i kommunen och där framkommer att det efterfrågas en mer utbredd dialog mellan politiken och företagen för ökad förståelse om företagens förutsättningar.
Jag håller med, utan dialog skapas missuppfattningar och missförstånd som går åt båda håll. När vi förstår var vi båda kan bidra istället för att hitta fel hos båda parter blir vi vårt bästa i relation till andra. De näringslivsluncher som sker löpande och det branschråd som ska skapas kommer vara viktiga forum, där jag hoppas vi kan samtala om Skellefteå också efter 2030.
Tillsammans med alla samhällsomvandlingsaktörer, det offentliga, näringslivet och ideella aktörerna kommer vi behöva hitta vår USP. Alla behöver vara modiga, snabbfotade och förstå att innovationer och att testa det nya kan vara lösningen för den starka kommunen långsiktigt som fortsätter lira i en hög liga.