I Skellefteå kommun behöver infrastrukturen samma sprudlande utveckling som vi de senaste åren sett i kulturhuset. Vi kan göra liknelser med Jernbanan till hur vi ser kommande Norrbotniabanan kunna förändra förutsättningarna för vår del av landet. I böckerna beskrivs hur Västerbotten befolkades och vi ser nu återigen en befolkningsökning i vår kommun som gör avtryck i hela samhället.
Banan kommer vara mer än järn och betong. Den kommer att vara en av nycklarna för att vi ska kunna lösa flera av våra utmaningar. Den behövs för att underlätta kompetensförsörjningen. För att utveckla för vårt näringsliv och även för att kunna möjliggöra för fler att kunna besöka kulturevenemang som Jernbanan.
Senaste revideringen av den nationella infrastrukturplanen som beslutades under socialdemokratiskt ledd regering tog stora steg mot förverkligande av våra stora och nödvändiga projekt. Äntligen kom beslut om flytt av E4:an och klartecken för Norrbotniabanan. Beslut som den tidigare borgerliga regeringen satt stopp för. Vilka som sitter i regering gör skillnad för oss i norr.
I nuvarande läge pressar vi på mot regeringen och Trafikverket. Vårt budskap är tydligt. Vi säger nej till medfinansiering till nationella infrastrukturprojekt, kommuner ska inte ta statens kostnader. Däremot säger vi tydligt ja till förskottering för att kicka igång projekten tidigare och att staten tar lån för att prioritera projekten. Historien får inte upprepa sig att ett regeringsskifte sätter käppar i hjulet för utveckling i vår del av landet.
Den senaste i utredningar om infrastruktursatsningar i norra Sverige presenterades förra veckan. Denna gång beställd av nuvarande moderatledda regering med stöd av SD. Beskedet från Trafikverket lämnade oss försiktigt positiva. Där presenteras tidigareläggning och lånefinansiering men fortsatt saknar vi tydlighet vad gäller rangordningen av projekt.
Viktigt var också markeringen från Trafikverket med uppmaningen till regeringen att skyndsamt lämna svar på överklaganden av järnvägsplanerna för delen Umeå – Skellefteå. tio månaders handläggning är inte acceptabelt. Speciellt när partierna i regeringsunderlaget i andra avseenden är snabba att påpeka myndigheters brist på snabb handläggning.
I Sara Lidmans berättelse så tänker huvudpersonen Didrik på hur konungen ska komma på besök till invigningen av den nya järnvägen. Under veckan fick vi besök från Infrastrukturminister Andreas Carlsson men det är fortsatt på tok för länge innan vi kan hoppas på en invigning av Norrbotniabanan.
Liknelserna till Jernbanan ska inte dras för långt. Vårt samhälle i slutet av 1800-talet såg väldigt annorlunda ut. Men precis som järnvägens intåg gjorde då, så kommer Norrbotniabanan nu att förändra vår kommun. Regeringen måste göra sin del för att snabba på de projekt som är helt nödvändiga för att säkra den gröna omställning som Skellefteå kommun är en stor del av. Nu är det är dags att de blir verklighet.