Tråkiga råd är ofta de bästa – även för killar

Unga killar tror kanske att deras aktieintresse är mer rationell än jämnåriga tjejers hudvårdsvurm, när de i regel faller offer för samma typ av online-"experter".

Risk. Unga killar tror att de är aktieexperter, och riskerar att spela bort stora mängder pengar på börsen.

Risk. Unga killar tror att de är aktieexperter, och riskerar att spela bort stora mängder pengar på börsen.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ledare2024-06-22 08:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Innehållet i korthet

  • Unga män lockas till riskfyllda investeringar av så kallade finfluencers på internet, vilket kan leda till stora förluster, enligt en artikel i SvD.
  • Kvinnor, som generellt börjar investera senare i livet och är mer riskaversiva, har en högre medianavkastning än män trots mindre aktiva investeringsvanor.
  • Artikeln uppmanar unga män att vara medvetna om riskerna med att följa råd från internetinfluencers och att överväga mer traditionella sparandealternativ.

Klart grabbarna ska hålla på med Avanza. Ställer man upp det jämte ett kvinnligt intresse för shopping ser unga killars intresse för sparande och aktier ut som det kloka och rationella alternativet. Att logga in på Avanza lika ofta som en ängslig tonårstjej tittar sig i spegeln ses, inte minst av killarna själva, bara som sunt förvaltande av sin privatekonomi.

Synd bara att även unga män är blott människor, och som sådana inte immuna mot excesser. I SvD (13/6) går det att läsa om artonåringen Elia, som förlorade hundraåttiotusen på börsen.

Drömmen om lyxliv fick honom att högriskinvestera, bland annat i hävstångsprodukter. Något som delvis finansierades av lån. Likt unga män i allt större utsträckning tenderar att göra, investerade Elia alltså alternativt, bortom en klassisk portfölj med fonder och aktier med väl spridd risk, och inspirerad av tips på internet. 

De unga finansiellt överintresserade killarna idoliserar inte sällan aktieinfluencers, så kallade finfluencers. Många unga killar köper aktier med samma metod som tjejer köper dyra krämer – rekommendationer från internet. Ett flöde fyllt med influencers "expertråd" gör att de känner sig självsäkra nog att avfärda sunt förnuft, kanske rent av tror sig vara experter själva.

Normala råd – satsa på långsiktigt fondsparande i stället för snabba klipp, köp en enkel fuktgivande kräm från Apoteket – blir plötsligt trista och gäller inte dem som tror de knäckt hemligheten, vare sig den ska ge perfekt slät hud eller snabb rikedom. 

Bland hudvårdsfanatiska tjejer online florerar klagomål på att deras pojkvänner och killkompisar har bättre hud trots att de i stället för exklusiv hudvård polerar fejset med typ dubbeldusch. Kanske drabbar samma känsla av orättvisa Avanzakillarna, när de inser att tjejer vinner på börsen. 

Kvinnor ger sig i regel in på aktiemarknaden senare i livet, och männen sitter på sextio procent av de privatägda aktierna i Sverige. Men överlag är kvinnors medianavkastning högre, trots att de lägger mindre tid på att logga in på appen och se över sina innehav – eller kanske just därför. Kvinnor är mer riskaversiva i sina investeringar, på grund av ointresse för att dopa självförtroendet med så kallade finfluencers och viga sitt liv åt ett fondkonto.

Med det inte sagt att man ska låta bli att både spara och smörja huden om den är torr, men det gäller att inse sina egna begränsningar. Den dåliga nyheten för killarna är att en kraschad ekonomi tar längre tid att reparera än en sönderfrätt hudbarriär – och även om tjejers hudvårdsspenderande gått överstyr är det långt till hundratusenkronorsklassen.