Temu – E-handeln är inte så dålig som Norrans ledarsida påstår

Norrans ledarsida har framfört kritik mot lågprissajter och uppmanat tidningsläsare att köpa julklapparna lokalt.
Sajten Temus svenska PR-byrå svarar här på lyfter fram att sajten fungerar på grund av att den är efterfrågad bland kunderna.
– Var och en måste ta ansvar för sina handlingar, skriver Norrans politiska redaktör i sitt svar.

Temu en är en webbaserad marknadsplattform som låter konsumenter köpa produkter från hela världen, direkt från tillverkarnas lager, istället för via återförsäljare

Temu en är en webbaserad marknadsplattform som låter konsumenter köpa produkter från hela världen, direkt från tillverkarnas lager, istället för via återförsäljare

Foto: Richard Drew/AP/TT

Ledare2024-12-04 09:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

I texten, Julklappsjakten: Ett val som gör skillnad, lyfter Norrans ledarsida viktiga frågor. Dock finns det en del frågetecken som vi gärna vill hjälpa till att reda ut. Trots att Temu producerar en liten andel kläder uppfattas vi ibland som jämförbara med fast-fashion-jättar. 

Till skillnad från fast-fashion-företag, som designar och tillverkar sina egna produkter i stora mängder och snabb takt, fungerar Temu som en marknadsplattform. Vi låter konsumenter köpa produkter direkt från lagret istället för via återförsäljare. Detta möjliggör både lägre priser och att varor produceras först när de faktiskt har köpts, istället för att produceras på förhand och sedan slängas om de inte säljs.

Temu följer också samma regelverk som andra stora e-handelsplattformar, som Amazon och eBay, inklusive regler som rör hållbarhet och arbetsrätt. Varje säljare på Temu måste uppfylla alla EU:s krav, och vi följer även lokala lagar gällande arbetsvillkor, inklusive löner, arbetstider, frivillig anställning, föreningsfrihet och rätten till kollektiva förhandlingar.

Vi förstår att vissa svenskar oroas över att utländska aktörer utmanar svenska butiker. Dock lever vi i en globaliserad värld, och det är långt ifrån endast kinesiska e-handlare som ökar konkurrensen på den svenska marknaden. Värt att nämna är även att många svenska butiker säljer kläder som tillverkas i Kina, för att sedan transporteras till Sverige. Det kan självklart gynna det lokala samhället att handla i fysiska butiker, men många svenska konsumenter efterfrågar ett större utbud än det som finns i närområdet, särskilt på mindre orter. Temu, precis som annan onlinehandel, existerar helt enkelt på grund av en efterfrågan.

Michael Falk, på Temus svenska PR-byrå (Agera PR)

Norrans politiska redaktör svarar direkt:

Ja, det är såklart upp till var och en att själv avgöra var man vill köpa sina julklappar. Norrans ledarsida anser dessutom att globalisering är en i grunden positiv samhällstrend. Att Temu och andra nätplattformar erbjuder en möjlighet att handla över gränser är något som vi välkomnar. 

Samtidigt bygger ett liberalt samhälle på att var och en tar ansvar för sina handlingar. Den som vill ha ett levande centrum i sin hemstad bör tänka efter och gynna den lokala handeln. Den som inte vill ha slit-och-släng bör välja kvalité framför lågt pris. Företag som säger sig värna kvalité och arbetsrätt bör också agera därefter.

Temu, och liknande sajter, erbjuder en handelsplats för många tillverkare och kunder runt om i världen. Det är bra att plattformen ställer upp formella krav för produkter och arbetsvillkor. Trovärdigheten i dessa krav skulle dock öka om Temu (och andra liknande sajter) genomförde tydliga och konsekventa uppföljningar huruvida kraven följs. 

För att lyckas med det kan sajterna behöva etablera lokal närvaro i de länder där de verkar. I Sverige består denna lokala närvaro av en PR-byrå. Gott så, men en nationell hjälp att reklamera undermåliga varor hade nog varit ännu mer efterfrågat från konsumenterna.