Ett lika typiskt tecken för svensk midsommar som sill och spöregn, är milslånga köer på Systembolaget. Åtminstone den som gillar nubbe när de firar. Som inför de flesta helgdagar gapar många hyllor tomma, många av oss saknar framförhållning och handlar i sista sekunden. Lätt hänt också att man tar en extra flaska, det är ju så trist att stå med för lite när Systembolaget är stängt och inga fler beska droppar går att få.
Det finns bättre och sämre argument för Systembolagets existens. Ett av de allra sämsta är att det nämnvärt skulle minska vår alkoholkonsumtion. Tanken med att behålla monopol på butiksförsäljningen är att kontrollera när svensken dricker, med hjälp av begränsade öppettider. En enkel tanke, som är svårare i praktiken.
För inköp av alkohol i butik behöver inte sammanfalla i tid med konsumtionen. Många gånger gör det inte det. I en ny rapport från tankesmedjan Timbro, författad av nationalekonomen David Sundén, presenteras siffror över hur mycket alkohol svenskarna bunkrar och jämför med andra länder. Av de som dricker alkohol har 92 procent alkohol i hemmet, och en genomsnittlig svensk har 1,7 liter ren alkohol hemma – mer än norrmännen, holländarna och finländarna, av de jämförda folken är det bara danskarna som lagrar mer.
Att det bunkras både i länder med monopol – Sverige, Norge och Finland – och i de utan – Danmark och Nederländerna – indikerar att monopolet inte skapar bunkring i sig. Så som ibland anförs i debatten. Det är inte den extra flaskan många tar för att slippa bli utan en långhelg det handlar om. Snarare att det är smidigt att slippa springa till butiken bara för att man är sugen på att knäcka en kall.
Fyllda hemmalager innebär dock att de begränsade öppettiderna inte begränsar när folk kan dricka. Till skillnad från begränsade öppettider på bar, där köp och konsumtion sammanfaller. Hur mycket folk planerar att dricka från sitt lager skiljer sig inte nämnvärt mellan de länder som undersökts – Finländarna vill dricka något mindre sprit, för att krossa en stereotyp.
Systembolaget gillar själva att hävda att de bidrar till att minska konsumtionen, men det vetenskapliga underlaget för det påståendet är svajigt. Inte heller tycks tidigare liberaliseringar ha ökat drickandet, det som ökat till följd av självbetjäning och generösare öppettider är snarare Systembolagets popularitet. Och oavsett populäritet, Systembolaget är fortfarande ett monopol som använder svaga argument för att behålla sin särställning. Det finns anledning att syna deras påståenden.