Svårt att utmana samhällets normer och värderingar

Det nyttigt att stanna upp ett tag, fundera på vad och varför man beter sig som man gör. Ifrågasätta samhällets normer och värderingar. Tänka till kring det som sker slentrianmässigt.

I samma veva som krogarna kunde lägga serveringsrestriktionerna åt sidan startade årets upplaga av Sober October.

I samma veva som krogarna kunde lägga serveringsrestriktionerna åt sidan startade årets upplaga av Sober October.

Foto: Pontus Lundahl/TT Nyhetsbyrån

Ledare2021-10-06 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra veckan släpptes flera av de restriktioner som infördes när coronapandemin härjade som värst.

För tidigt eller inte återstår att se. Många läkare är i varje fall kritiska. Bland dem Västerbottens smittskyddsläkare Stephan Stenmark som gärna sett att regeringen avvaktat ett tag till (Västerbottens-Kuriren 28/9 2021).

Hur som helst kan vi gå på krogen igen, utan begränsningar och restriktioner. Det blir möjligt att gå på välbesökta idrottsevenemang och kulturaktiviteter. Kontoren fylls. En förändring många välkomnar.

Nyhetssändningarna kablade ut bilder från dansgolv och krogköer. Den gångna helgen var stökig med fylla, bråk och slagsmål. Precis som vanligt var det en och annan som fått en ”stänkare” för mycket under västen.

Om det var en ödets nyck låter jag vara osagt. Men faktum är att i samma veva som krogarna kunde lägga serveringsrestriktionerna åt sidan startade Sober October. En årlig kampanj som handlar om att utmana alkoholnormen, sina egna alkoholvanor, ta en vit månad.

Alkohol är det vanligaste berusningsmedlet i Sverige. Omkring fyra procent – cirka 300 000 personer – av landets vuxna befolkning beräknas ha ett alkoholberoende. Detta enligt Mats Ramstedts undersökning ”Vanor och konsekvenser”. Han är forskningsansvarig på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). Undersökningen gjordes 2017.

Det finns inte miljoner, det finns miljarder skäl till att fortsätta arbeta för att hålla alkoholkonsumtionen nere. Vilket folkhälsokampanjen Sober October bland annat syftar till.

För trots att den svenska alkoholpolitiken är både framgångsrik och restriktiv kostar den samhället ofattbara 103 miljarder kronor årligen. I vartannat misshandelsfall är alkohol inblandat och ungefär 660 000 av alla vårdbesök är alkoholrelaterade. Under ett år tas 625 000 alkoholrelaterade sjukdagar ut.

Det är någonting att tänka på, någonting att reflektera över på väg till krogen eller med glaset i hand därhemma. Inte minst om glas i singularis förvandlas till pluralis. När samhällets normer kring alkoholkonsumtionen kolliderar med vad du egentligen vill – att avstå.

Det nyttigt att stanna upp ett tag, fundera på vad och varför man beter sig som man gör. Ifrågasätta samhällets normer och värderingar.

Tänka till kring det som sker mer eller mindre slentrianmässigt, att det så ska vara bara för att det alltid varit så.

Det är precis det som Sober October handlar om; att utmana vanor och mönster. Det är det många som borde göra.