Smörgåstårtan och presentkorten – det blev inte bra

Kritiken mot Northvolts presentkortskampanj väcker frågor om hur arbetsgivare ska belöna sina anställda. Är det ansträngning, resultat eller något annat som ska guida sättet att tänka?

Mark Duchesne är Vd för Northvolt Ett i Skellefteå.

Mark Duchesne är Vd för Northvolt Ett i Skellefteå.

Foto: Lars Westerlund

Ledare2024-06-03 15:42
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Hur man än ser på Northvolts beslut att belöna vissa anställda och inte andra är det lätt att förstå att utfallet känns orättvist för de som inte fick något. 

Det framstår som att Northvolt hade en genomtänkt idé att motivera personalen som jobbar med själva battericellsproduktionen. Detta hade de kommunicerat tidigare under våren och tänkte att de genom att berätta om kampanjen i förväg skulle bereda vägen för att utfallet skulle tas emot positivt.

Problemet för en stor arbetsgivare som Northvolt är att hur de än agerar så finns det väldigt många anställda som kan uppfatta företagsledningens ageranden på så många olika sätt. Då är det inte säkert att det hjälper med en rationell förklaring. 

Frågan är dock hur en arbetsgivare ska agera för att belöna sina anställda på ett bra sätt? Den avdelning som nått bäst resultat kan ju ha lyckats för att andra avdelningar gjort sitt jobb bättre än tidigare. En avdelning som kämpat hårdare än andra kan nå ett relativt dåligt resultat om deras process är svårare eller mer känslig för fel än andras. 

Denna händelse visar att belöningar av trivselkaraktär fungerar bäst när de ges lika för alla. Ersättning för själva arbetet bör istället betalas ut i lön och vara en del av den mer reglerade, men också mer rättvisa löneöversynen. 

Det vore klokt av Northvolt att ta till sig detta i sin kommande personalpolitik. Fabriksjätten måste agera som en stor arbetsgivare som har en långsiktig syn på ersättningar och vad som ska skapa motivation på arbetsplatsen. Så blev det inte denna gång.