Skolan mÄste kunna hantera utagerande barn

Om ett barn i förskolan eller skolan blir argt och aggressivt och riskerar att skada sig sjÀlv eller nÄgon annan mÄste pedagoger ingripa.

Trygghet. Förskolan ska inte vara en plats dÀr barn utsÀtts för vÄld och krÀnkningar.

Trygghet. Förskolan ska inte vara en plats dÀr barn utsÀtts för vÄld och krÀnkningar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2021-07-31 07:00
Detta Àr en ledarkrönika. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Detta genom att förflytta barnet till en plats dÀr och dÀr han eller hon i vuxens sÀllskap kan lugna sig. Vad en lÀrare dÀremot absolut inte ska göra, Àr att anvÀnda sitt fysiska överlÀge till att hÄlla fast och trycka ned barn i marken. Att bli fasthÄllen ger barn i affekt panik och sÀtter igÄng alla reflexer hos barnet att slÄss för att ta sig loss. En liten mÀnniska som blivit nedtryckt i marken kan fÄ psykiska men under lÄng tid. Det finns ocksÄ exempel inom forskningen pÄ barn som fÄtt frakturer och till och med avlidit till följd av att ha blivit fasthÄllna.

2016 gjorde journalisten Johanna Sjövall pÄ Sveriges Radios Ekoredaktion en uppmÀrksammad dokumentÀr med namnet Fallet Oscar om just skolans fasthÄllningar av utÄtagerande barn. DÀr intervjuas barnpsykologen Bo Hejlskov Elvén som bland annat arbetar med utbildning av pedagogisk personal kring hantering av problemskapande beteende. Han understryker hur farligt det Àr att lÀgga ned och hÄlla fast arga barn och hur det finns andra sÀtt att agera. Att hÄlla fast barn Àr Àven skadligt ur ett pedagogiskt perspektiv eftersom det allvarligt skadar tillit och trygghet. För en lÀrare eller förskollÀrare att efterÄt försöka undervisa eller utöva omsorg mot samma barn Àr svÄrt.

Det hÀr borde alla som arbetar med barn kÀnna till. TyvÀrr Àr det inte sÄ, vilket resulterar i att barn som (till exempel till följd av en neuropsykiatrisk diagnos) har svÄrt att tygla sitt humör gÄng pÄ gÄng utsÀtts för fasthÄllning av stora starka vuxna i förskolan eller skolan.

Dock har utvecklingen pÄ senare tid gÄtt Ät rÀtt hÄll. Ett tecken pÄ det Àr att Skolinspektionen i dag ser allvarligare pÄ de anmÀlningar som kommer in. Ett annat Àr att en förskollÀrare i SkÄne nyligen sades upp efter att ha lÄst fast en 5-Ärings armar och ben och tryckt ned barnet mot marken. En kollega som sÄg hÀndelsen uppmÀrksammade Skolledningen pÄ vad som skett och denna tog beslutet att polisanmÀla och avskeda förskollÀraren.

FörskollĂ€raren sjĂ€lv tycker inte att hon gjort nĂ„got fel och hĂ€vdar tillsammans med LĂ€rarförbundet nödvĂ€rn. Men nödvĂ€rnsrĂ€tten infaller vid ovĂ€ntade nödsituationer. Att barn kan fĂ„ utbrott och agera ut fysiskt Ă€r knappast ovĂ€ntat för de vuxna som arbetar i skolan. Dessa borde dĂ€rmed ha vĂ€l utarbetade strategier och metoder för att hantera sĂ„dana situationer. LĂ€rarförbundet borde ha bĂ€ttre omdöme Ă€n att backa en medlem som tryckt ned en 5-Ă„ring vid marken. Är det nĂ„gra som borde stĂ€lla sig pĂ„ barnens sida Ă€r det de som företrĂ€der landets pedagogiska expertis. LĂ€rare och förskollĂ€rare som krĂ€nker barn, inte kan hantera tuffa situationer och utsĂ€tter minderĂ„riga för livsfarliga metoder har inte i skolan att göra.