Historiskt har män alltid varit den huvudsakliga eliten. Universiteten, näringslivet och politiken har dominerats av män under lång tid. I vår samtid ser det ut som att ett skifte kommer att ske. Idag studerar enligt statistik från Statistiska centralbyrån, fler kvinnor än män på universitetet. Nästan alla högre utbildningar har fler kvinnliga än manliga studenter. Detta får självklart påverkan på övriga branscher och därtill också kvinnors ekonomi.
Unga kvinnor har idag betydligt fler möjligheter än de hade haft för hundra år sedan. Trots detta visar en ny rapport från Skandia att pensionsgapet inte minskar. Därtill sparar unga kvinnor nästan 30 procent mindre än män. Dessutom har unga kvinnors skulder hos kronofogden fördubblats under de senaste tio åren till följd av konsumtionsskulder.
I en värld där skönhet värderas högt och sociala medier har skapat en plattform där allt från vanlig hudvård till regelrätta skönhetsingrepp marknadsförs rakt in i tonårsrum, är det lätt att förstå vad som bidrar till de stora skillnaderna. Unga kvinnor lär sig att deras utseende är viktigare än att spara vilket riskerar att påverka hela livet och i längden också samhället.
En av de senaste trenderna i den eviga följetongen av “helt vanliga saker som ska göra kvinnor osäkra“ är så kallat “hair identifier-spray”. På instagram går det att se hur en kvinna sprayar sitt ansikte med ett skumliknande pulver som framhäver de små fjunen i hennes ansikte. Hon säger att hon inte visste att hon var den skäggiga damen och rakar sitt ansikte med en speciell rakhyvel.
Att alla människor har små osynliga fjun i ansiktet och resten av kroppen verkar inte längre tillhöra allmänbildningen. Det är självklart en smart marknadsföringsstrategi, att sälja grejer genom att skapa ännu en osäkerhet hos kvinnor. Samtidigt finns det något otroligt sorgligt i hur effektivt det är. Skönhetsindustrins omsättning har fördubblats på tio år och intresset hos unga blir bara större, särskilt när kända personer konstant gör reklam på sina sociala medier. Marknadsföringen riktar sig mot kvinnor, men det verkar som att även barn offrar även de sista kronorna i spargrisen för att “bli snyggare”.
Att marknadsföring riktar sig mot kvinnor är på ett sätt naturligt eftersom kvinnor helt enkelt shoppar mer, men när det varje år dyker upp en ny osäkerhet man måste åtgärda bör vi analysera sakernas tillstånd. Vad som egentligen är viktigt i livet är en filosofisk fråga, men det är troligen inte att ha den slätaste pannan.
Att ha ett sparkapital kan vara skillnaden mellan att kunna lämna en våldsam man eller att vara tvungen att stanna för att ha tak över huvudet. Det innebär också möjligheter att byta karriär, köpa sin bostad eller ha ett drägligt liv som pensionär. Sparande är en del av att skapa ett tryggt liv för sig själv och sin familj, men på samhällsnivå är det viktigt att även kvinnor investerar och sparar för framtiden. Det är därför centralt att unga kvinnor förstår att ett vårdat yttre inte är viktigare än en välskött privatekonomi, annars kommer vi har en ännu längre väg att gå till ett jämställt samhälle.