SÄ lÀnge staden Àr norm Àr landsbygden förloraren

För att lands- och glesbygden ska utvecklas, inte bara överleva, behövs det politiker som Àr vÀl insatta i landsbygdens villkor.

Det Àr ett tecken i tiden att Kristdemokraterna i den nya regeringen fÄtt ta hand om landsbygden.

Det Àr ett tecken i tiden att Kristdemokraterna i den nya regeringen fÄtt ta hand om landsbygden.

Foto: Fredrik Sandberg/TT NyhetsbyrÄn

Ledare2022-11-26 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r man i USA pratar om ”heartland” sĂ„ pratar man företrĂ€desvis om MellanvĂ€stern med sina stora jordbruk och tunga industrier.

NĂ€r man i Sverige pratar om ”hjĂ€rtland” sĂ„ pratar man företrĂ€desvis om â€Š

Ja, vad pratar man om? Eller rĂ€ttare sagt: Vad pratar Ebba Busch och Kristdemokraterna om nĂ€r de pratar om ”Sveriges hjĂ€rtland”?

PĂ„ partiets hemsida kan man bland annat lĂ€sa följande: ”Det ska vara möjligt att leva bĂ„de i och utanför de stora stĂ€derna. Oavsett var vi bor sĂ„ mĂ„ste vi kunna fĂ„ vĂ„rd nĂ€r vi Ă€r sjuka, tanka bilen, betala elen och fĂ„ hjĂ€lp av polisen. Vi kallar det hjĂ€rtlandet. De stora delar av landet som ofta glöms bort vid politiska beslut.”

Okej, dĂ„ vet jag var och Kristdemokraternas ”hjĂ€rtland” ligger. Det Ă€r den svenska lands- och glesbygden. Men varför inte prata om lands- och glesbygd? Varför nödvĂ€ndigtvis amerikanisera?

Nu var det inte sprĂ„kliga krumbukter Ă  la Kristdemokraterna som den hĂ€r texten skulle handla om.

Den skulle handla om möjligheterna och förutsĂ€ttningarna att skapa sig en tillvaro ”pĂ„ landet”.

Efter regeringsskiftet har Kristdemokraterna flyttat in pÄ Infrastrukturdepartementet. Peter Kullgren har blivit landsbygdsminister och Andreas Carlson har blivit infrastruktur- och bostadsminister.

Det Àr onekligen ett tecken i tiden att Kristdemokraterna i den nya regeringen fÄtt ta hand om landsbygden. Partiet har under senare Är gjort betydande satsningar för att locka till sig landsbygdens vÀljare. Bland annat har man startat ett nytt förbund, Kristdemokratiska Bondeförbundet. Det kommer att ledas av Staffan Danielsson som i över tio Är var riksdagsledamot för Centerpartiet.

Vad politikerna mÄste börja inse Àr att livet pÄ landet skiljer sig frÄn livet i stan. Om klyftan mellan stad och land ska kunna överbryggas mÄste den norm som utgÄr frÄn livet i staden förpassas till historiens soptipp. Det Àr en norm dÀr landsbygden ofta rÀknas bort.

För en tid sedan presenterade Peter Kullgren och Andreas Carlson de delar av statsbudgeten som Àr relevanta för landsbygden. Visst Àr bra, annat Àr det inte. Mindre bra Àr till exempel de uteblivna sÀnkningarna av bensin- och dieselpriset. Det drabbar förvisso alla bilÀgare, men framför allt de som bor pÄ landet dÀr avstÄnden ofta Àr lÄnga och dÀr tunnelbanor och bussar lyser med sin frÄnvaro.

Positivt, sett ur ett landsbygdsperspektiv, Ă€r dock att den förra rödgröna regeringens förslag till ett nytt fĂ€rdmedelsneutralt reseavdrag skrotas. I stĂ€llet höjs det nuvarande reseavdraget. Det Ă€r en förĂ€ndring som lĂ€r gynna landsbygdens folk.

Förmodligen i ett försök att vinna tillbaka landsbygdens vĂ€ljare gör Centerpartiet en rejĂ€l landsbygdssatsning i sin nyligen presenterade budgetmotion. Intressant att notera Ă€r att partiet inte vill, som regeringen, smeta ut de olika kompensationerna för höga bensin- och dieselpriser pĂ„ alla bilister. I stĂ€llet riktas stora delar av de skattesĂ€nkningarna till landsbygdsborna.

MÄnga av landsbygdens vÀgar Àr i bedrövligt skick. Groparna i vÀgbanan Àr flest och djupast i Norr- och VÀsterbotten i allmÀnhet, i Norr- och VÀsterbottens inland i synnerhet. Det Àr bra att regeringen styr över pengar frÄn underhÄll av jÀrnvÀgar till underhÄll av vÀgar.

Att riksdagen sÄ sent som i april förra Äret sa ja till en rekordsatsning pÄ infrastruktur rÀcker inte lÄngt. Det rÀcker heller inte med att en miljard kronor flyttas över frÄn underhÄll av jÀrnvÀgar till underhÄll av vÀgar. UnderhÄllsskulden Àr betydande och behovet av nya vÀgar skriande, till exempel Förbifart SkellefteÄ. Arvet efter tidigare regeringar, inte minst rödgröna sÄdana, Àr allt annat Àn vackert.

Bra Àr ocksÄ att regeringen vill stÀrka Àgande- och brukanderÀtten för jord- och skogsbrukare. En stÀrkt ÀganderÀtt innebÀr att markÀgare ersÀtts med vad de enligt lagen har rÀtt till. MÀrkligt att de inte blir det.

MĂ€rkligt Ă€r ocksĂ„ att regeringen lyfter fram gĂ„rdsförsĂ€ljning av alkohol som nĂ„gonting som kan stĂ€rka villkoren och förutsĂ€ttningarna för ”livet pĂ„ landet”. Det Ă€r bara att konstatera att allting som gĂ„r att göra inte nödvĂ€ndigtvis behöver vara lĂ€mpligt att göra.

För att lands- och glesbygden ska kunna utvecklas, inte bara överleva, behövs det politiker som ser landsbygden, som Ă€r vĂ€l insatta i dess villkor, som inser att den norm som gĂ€ller för staden inte gĂ€ller ”pĂ„ landet”.

Regeringens förslag för att stÀrka landsbygden mÄ den hÀr gÄngen vara blygsamma.

Men mÄnga av förslagen Àr stora och ibland lite mindre steg i rÀtt riktning.