Populariteten tvingar fram nya regler för A-traktorer

På bara några veckor har fyra unga personer omkommit i trafikolyckor där A-traktorer varit inblandade. Samtidigt är det många som skadas. Någonting måste göras.

A-traktorerna har kommit för att stanna. Till glädje för vissa, till förtretelse för andra.

A-traktorerna har kommit för att stanna. Till glädje för vissa, till förtretelse för andra.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Nyhetsbyrån

Ledare2022-10-25 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

A-traktorer, vattenskotrar och elsparkcyklar skapar ilska.

Ibland berättigad, ibland inte.

Vattenskotrar och elsparkcyklar har fått nya regelverk. I nästa vecka är det A-traktorernas tur. Då ska Transportstyrelsen presentera ett förslag på regeländringar för ökad trafiksäkerhet. Ett av förslagen väntas bli en höjning av hastighetsgränsen från 30 till 45 km/tim.

Är det så klokt?

Nej, inte om det blir det enda förslaget. Men så lär det inte bli.

Förhoppningsvis kommer Transportstyrelsen med en arsenal av nya förslag som ska öka trafiksäkerhet. Det kan handla om utökad utbildningstid i praktisk körning, om krav på ett visst antal timmar i trafikskola, om mer teori och körprov hos Trafikverket. Det ska inte räcka med mopedkörkort eller traktorkörkort. Krav på bilbälte.

Däremot kan det vara klokt med en höjning av hastighetsgränsen om man ser till trafiksituationen, till ”flytet” på vägarna.

Det är ingen höjdare att hamna bakom en A-traktor på en livligt trafikerad väg. Det där med att hålla så långt till höger som möjligt om föraren ser att någon vill köra om respekteras inte alltid.

Att någonting måste göras, och kommer att göras, står bortom allt tvivel.

På bara några veckor har fyra unga personer omkommit i trafikolyckor där A-traktorer varit inblandade. Samtidigt är det många som skadas. Enligt en granskning som SVT gjort har 15 personer skadats allvarligt hittills i år.

Självklart finns det dugliga och laglydiga A-traktorförare. Förare som håller hastighetsbegränsningen, som monterar in säkerhetsbälte och använder det, även om det inte är obligatoriskt, och så vidare.

Det är inte de som är problemet. Det är deras ”kompisar”. Som trimmar bilarna, som inte respekterar sina medtrafikanter, som ibland struntar i trafikreglerna, som kör onyktra och/eller drogpåverkade. Tyvärr finns det även sådana.

Det är den senare kategorin A-traktorförare  som behöver ”åka fast”, ”sättas dit”, eller vilket uttryck man nu än väljer.

Samtidigt är det som polisen säger: de som inte gillar att köra i 30 kommer inte att gilla att köra i 45 heller.

A-traktorerna har kommit för att stanna. Till glädje för vissa, till förtretelse för andra.

Nu gäller det för Transportstyrelsen att tänka rätt, att komma med kloka förslag som får olyckorna att minska.

För trenden med fler olyckor där A-traktorer är inblandade måste brytas. Inte minst de olyckor där unga dör eller blir så allvarligt skadade att de får men för livet.