Under den opinionsmässiga golgatavandring som Liberalerna gjort de senaste åren har man gång på gång beklagat sig över att fokus i media legat på partiets interna konflikter och inte på de idéer och den liberala politik L företräder. I opinionsinstitutet Kantar/Sifo:s mätning för mars 2022 låg Liberalerna lägre än någonsin med bara 2,36 procent av väljarstödet. Långt under riksdagsspärren.
Vad det visar tydligare än någonsin är att det inte bara spelar roll vad som står i partiprogrammet. Lika viktigt som vad partierna har att säga är hur de säger det. ”Politik är att vilja. Tag bort den känslomässiga övertygelsen som kraftkälla och politiken i demokratin blir grå och trist”, som före detta statsminister Olof Palme (S) en gång i tiden uttryckte det.
Det är grundläggande för varje partiledare som vill lyckas att kunna kommunicera sin politiska vilja, sina visioner och sin övertygelse till väljarkollektivet. Medborgarna måste tro på de vägval man vill göra i lika stor utsträckning som de närmast sörjande på partikansliet. Den partiledare som i offentligheten inte lyckas förmedla sin kärlek till såväl politiken som till idéerna är dömd att misslyckas. Det är ett av skälen till att det aldrig lyfte för Nyamko Sabuni. Hon må vara en klok person och bra på många sätt men hon är inget politiskt djur. Däri ligger skillnaden mot Liberalernas nyutnämnde partiledare Johan Pehrson. Ingen kan missa hur han älskar sitt uppdrag, brinner för de liberala idéerna och med ett leende från öra till öra möter han människor var än han dyker upp.
I en nyligen lanserad kampanj poserar Pehrson med näbbstövlar, stormönstrad slips och en mobil från tidernas begynnelse. Det budskap som förmedlas är att Liberalerna till skillnad från en del andra kappvändare under decennier drivit en politik för mer kärnkraft, Nato-medlemskap och balanserad migrationspolitik. Kampanjen är genial. Den bygger på såväl humor som igenkänning och har flera bottnar som gör att den når fram såväl de av partiets kärnväljare som börjat förlora hoppet, liksom många andra i den medelålders, välutbildade skara för vilken det alltid är ett tänkbart alternativ att lägga sin röst på L. Människor som uppskattar ideologisk stringens, erfarenhet och politisk passion.
I samma anda är den rikstäckande kampanj som Liberalerna i Stockholms län presenterade häromveckan och som lyfter liberala segrar under det senaste århundradet. Den visar hur liberaler spelat en avgörande roll för genomdrivandet av många viktiga reformer och pekar på hur L har en lika viktig roll att spela i svensk politik i framtiden.
Det är en bit kvar, men L:s framtid som fortsatt riksdagsparti ser betydligt ljusare ut idag än för bara en månad sedan. På fredagen visade en ny mätning att L tagit ett kraftigt kliv framåt i opinionen, till 3,5 procent (Expressen 13/5). Man måste ta vägen via människors hjärtan för att de ska välja den valsedel som bär partiets namn. Det visste Palme. Och det har Liberalerna med Johan Pehrson vid rodret äntligen förstått.
Malin Lernfelt