Lita inte på Mikael Dambergs löften

Att regeringen säger att de ska göra något åt de skenande drivmedelspriserna är för att de är tvungna – inte för att de vill.

Drivmedelspriserna har stigit kraftigt den senaste tiden, och har nu nått rekordnivåer.

Drivmedelspriserna har stigit kraftigt den senaste tiden, och har nu nått rekordnivåer.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2022-03-10 07:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Medan Socialdemokraterna och Miljöpartiet ägnat sig åt verklighetsfrämmande innerstadsdrömmar om hantverkare som cyklar runt med verktyg och material på pakethållaren och folk som odlar hela sitt husbehov av grönsaker i någon klippskreva i en park, har människor kämpat för att få vardagen och ekonomin att gå ihop när det blir allt svårare att få råd att tanka bilen.

I början av 2021 var riktpriset på diesel i Sverige 14,42 kronor per liter. Den 8 mars låg det på 26,97. Bensinpriset är något lägre men har gått upp kraftigt även det, till nästan 23 kr. En anledning till prisrekordet är kriget i Ukraina. Ryssland är världens tredje största producent av råolja och i samband med de sanktioner som införts har många banker och fraktbolag backat undan. Det gör att utbudet på världsmarknaden minskar och att priset stiger.

Samtidigt är kriget bara en beståndsdel när det kommer till läget i Sverige. Sedan lång tid har regeringen drivit en aggressiv politik för att pressa upp priserna på fossila drivmedel. Att det måste finnas en plan för att inom överskådlig tid fasa ut bensin och diesel är fullt rimligt givet den klimatpåverkan och utsläpp som fossilt drivna fordon genererar. Samtidigt finns det även annat att ta hänsyn till. Som jobb, välfärd och hushållens ekonomi. Men det gör varken S eller deras före detta samarbetsparti MP.

Idag består ungefär hälften av konsumentpriset på bensin och diesel av olika skatter. Dessutom finns numera en reduktionsplikt som inneburit att en allt högre andel biodrivmedel blandas i bensin och diesel, vilket gör den ännu dyrare. Sedan en tid till tillbaka har Sverige därför världens högsta dieselpris.

Elfordon är inte ett alternativ för exempelvis lantbrukare eller hantverkare, och för många vanliga hushåll är de ännu för dyra och svåra att hitta laddplats till. Dessutom har även elpriset nått rekordhöjder på senare tid.

Den växande paniken ute i landet har uppenbarligen varit lätt att ignorera för Socialdemokraterna. Men nu höjer även transportsektorn ett varnande finger. Enligt Marcus Dahlsten, vd för branschorganisationen Transportföretagen, kommer en del åkerier att få svårt att överleva om något inte görs för att sänka dieselpriset. Det tycks ha fått finansminister Mikael Damberg (S) att vakna. Plötsligt heter det att ”vi är beredda att vidta åtgärder om den svenska ekonomin drabbas hårt (SvD 7/3)”. Exakt vad regeringen kan tänka sig att göra är dock mycket oklart. Till skillnad från både Moderaterna och Liberalerna som båda tydligt tagit ställning för en sänkning av drivmedelsskatten.

Att finansministern inför ett annalkande val och efter varningar från en stor och viktig sektor – vars verksamhet förser hela landet med alltifrån mat till bygg- och sjukvårdsmaterial – känner sig tvingad att adressera situationen, betyder dock inte att S är att lita på. Så snart rösterna är räknade på valdagen lär man återigen byta fot. Därför är det enda sättet att rädda Sveriges ekonomi och skapa en klimatomställning som bygger på långsiktighet och realism att byta regering. Det finns säkert något ledigt jobb som cyklande rörmokare i Västerbotten, Dalarna eller Blekinge som passar bättre för ett före detta (S)-tatsråd.