HĂ€stsport Ă€r pĂ„ allvar i Sverige. HĂ€stnĂ€ringen omsĂ€tter över 30 miljarder Ă„rligen och ger jobb till nĂ€stan 20 000 personer. Dessutom har landets hĂ€stpopulation en enorm betydelse pĂ„ mĂ„nga andra â betydligt mer svĂ„rmĂ€tbara â sĂ€tt. UmgĂ€nget med hĂ€star har visat sig öka bĂ„de den fysiska och psykiska hĂ€lsan hos mĂ„nga mĂ€nniskor. Att det finns vĂ€lutbildade och kunniga mĂ€nniskor inom hĂ€stbranschen Ă€r dĂ€rför vĂ€ldigt viktigt. MĂ„nga av dessa utbildas i dag pĂ„ landets gymnasieprogram med hĂ€stinriktning. Dessa finns frĂ„n norr till söder. Vissa Ă€r kommunala, andra har enskilda huvudmĂ€n. Sen finns ocksĂ„ riksanlĂ€ggningarna Flyinge i SkĂ„ne, Strömsholm i VĂ€stmanland och WĂ„ngen i JĂ€mtland. Rimligtvis ska alla dessa utbildningar vara av liknande kvalitet och ha samma förutsĂ€ttningar. Kommunerna som bekostar utbildningarna borde dessutom vara noga med att stĂ€lla krav pĂ„ att den som driver en gymnasieskola gör det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.
TyvĂ€rr Ă€r sĂ„ sĂ€llan fallet. Det visar en granskning av yrkesgymnasierna som tidningen Sydsvenskan gjort. Bland annat avslöjar man att nĂ€r det gĂ€ller hĂ€stprogram ser det vĂ€ldigt olika ut â trots att skolorna pĂ„ papperet ska ge samma utbildning. Medan vissa skolor har egna anlĂ€ggningar med personal och hĂ€star vilket ger eleverna sĂ„vĂ€l mycket stalltid som ansvar för hĂ€stomsorg och mĂ„nga ridtimmar, har andra bara ridning pĂ„ schemat nĂ„gon timme i veckan dĂ„ man hyr in sig pĂ„ en lokal ridskola. En lösning som inte ger ungdomarna tillgĂ„ng till den kunskap de behöver i sitt framtida yrkesliv.
âFör att vara en attraktiv arbetstagare mĂ„ste du kunna hĂ€st. Det Ă€r inget du kan lĂ€sa in i en bok, det bygger man upp över tid genom att vara nĂ€ra hĂ€star och lĂ€ra sig grunderna om foder, utevistelse, stallmiljö och allt som Ă€r kopplat till hĂ€sthĂ„llningenâ, sĂ€ger Karolina Lagerlund, vd pĂ„ HĂ€stnĂ€ringens nationella stiftelse, en paraplyorganisation för hĂ€stnĂ€ringen i Sverige (Sydsvenskan 19/4).
De gymnasieskolor som anordnar hÀstutbildning utan hÀstar, bland annat Realgymnasiet som finns till exempel i BorlÀnge, Sundsvall, Skövde, VÀsterÄs, Eskilstuna och GÀvle, lurar inte bara eleverna pÄ kunskap. De hÄvar dessutom in en massa extrapengar eftersom de fÄr ersÀttning för kostnader de inte har. NÄgot som i princip aldrig ifrÄgasÀtts.
NÄgra kommuner som faktiskt satte ned foten hÀromÄret var TrollhÀttan och VÀnersborg vars gemensamma gymnasieförbund, Kunskapsförbundet vÀst, vÀgrade betala ut den alltför höga ersÀttningen till Realgymnasiet. Kommunerna startade en likadan utbildning som drevs pÄ samma sÀtt som Realgymnasiets och kom fram till att kostnaden för utbildningen Àr 172 142 kronor per elev och Är, att jÀmföra med riksprislistans 249 000 kronor per elev och Är. Den lÀgre summan erbjöd man Realgymnasiet, som dock överklagade. Och förlorade. MÀrkligt nog Àr det inga andra kommuner som följt i de vÀstsvenska spÄren.
Situationen med de mĂ„nga hĂ€stgymnasierna utan hĂ€star Ă€r ett svek mot sĂ„vĂ€l ungdomar som mot skattebetalare. Och mot hĂ€stnĂ€ringen. Det Ă€r helt orimligt att ersĂ€ttningen frĂ„n kommunerna Ă€r lika stor per elev till Flyinge och Strömsholm som till Realgymnasiet med sina noll hĂ€star. Och det Ă€r orimligt att mĂ„nga av de som gĂ„r program med hĂ€stinriktning inte fĂ„r den utbildning de ska ha. Gör om och gör rĂ€tt. Utan egen anlĂ€ggning â inget hĂ€stgymnasium.
LÀgg ned hÀstgymnasierna utan hÀstar
HÀstnÀringen i Sverige behöver vÀlutbildad personal. DÄ behöver elever pÄ hÀstgymnasier fÄ mer Àn en stalltimme i veckan.
Kvalitet. RiksanlÀggningarna WÄngen i JÀmtland, Flyinge i SkÄne och Strömsholm i VÀstmanland Àr nÄgra av de platser dÀr det anordnas gymnasieutbildningar med hÀstinriktning pÄ egna anlÀggningar med full tillgÄng till stallmiljö.
Foto: Johan Nilsson/TT
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.