FörÀndra monopolet som leder till högre byggkostnader

Det kommunala planmonopolet Àr illa anpassat till dagens behov och byggprocesser. Ett effektivare byggande krÀver att detta omarbetas frÄn grunden.

LÄngsamt. Det kommunala planmonopolet leder inte sÀllan till att byggprojekt drar ut pÄ tiden och kostnaderna ökar.

LÄngsamt. Det kommunala planmonopolet leder inte sÀllan till att byggprojekt drar ut pÄ tiden och kostnaderna ökar.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2024-09-18 08:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

InnehÄllet i korthet

  • Det kommunala planmonopolet i Sverige, som pĂ„verkar organisationen av bostadsbyggande, Ă€r ineffektivt och leder till ökade kostnader för nya byggprojekt.
  • Monopolet ger kommunpolitiker oproportionerlig makt att stoppa byggprojekt, vilket bidrar till bostadsbrist och minskad rörlighet pĂ„ marknaden.
  • TvĂ„ nyutexaminerade civilingenjörer har lagt fram 17 förslag för att effektivisera plan- och bygglovsprocesser, inklusive att skapa incitament för kommuner att hantera byggplaner effektivt.

Det kommunala planmonopolet har lÀnge utgjort en central del av hur bostadsbyggandet organiseras i Sverige. Men vid dess införande för nÀrmast 80 Är sedan sÄg bostadspolitiken radikalt annorlunda ut, och behovet av Àndrade former för planmonopolet har kommit att bli uppenbart för allt fler förutom den minister som för tillfÀllet sitter, eller har suttit, med ansvar för bostadspolitiken.

Trots diskussioner om villkor för hyresrĂ€tter eller skuldsĂ€ttningsgraden i bostadsrĂ€ttsföreningar kan flera problem pĂ„ svensk bostadsmarknad hĂ€rledas till det kommunala planmonopolet. NĂ€rmare bestĂ€mt handlar det om den stora ineffektiviteten i byggprocesser – vilket leder till onödig fördyring av nya byggprojekt. Byggföretag Ă€r i hög grad beroende av kommunernas goda vilja att ge tummen upp, och förutsĂ€ttningar kan plötsligt Ă€ndras, vilket leder till en oförutsĂ€gbar process dĂ€r krav och regler varierar kraftigt mellan olika kommuner.

OsÀkerheten leder bland annat till att byggföretagen inte kan anvÀnda sig av standardiserade lösningar som Àr mer kostnadseffektiva och som pressar ned byggkostnader för den slutliga kunden.

En annan allvarlig följd av det kommunala planmonopolet Ă€r den oproportionerliga makt det ger kommunpolitiker att stoppa byggprojekt. Inte sĂ€llan handlar det om lokala politiker som uppmĂ€rksammar behovet av fler bostĂ€der – men att bostĂ€derna gĂ€rna fĂ„r byggas nĂ„gon annanstans.

undefined
Andreas Carlson (KD) Àr Sveriges infrastruktur- och bostadsminister.

Kort sagt har planmonopolet och de utdragna byggprocesserna runt om i landet behov av att reformeras i grunden. Det Ă€r dĂ€rför ingen överraskning att flera förslag pĂ„ förĂ€ndringar har dykt upp pĂ„ sistone. Ett sĂ„dant reformpaket stod tvĂ„ nyutexaminerade civilingenjörer bakom nĂ€r de nyligen i tidningen Bostadspolitk presenterade 17 förslag för att effektivisera plan- och bygglovsprocesserna (19/8). 

Trots en rad förÀndringar i lagstiftningen, menar ingenjörerna, har planmonopolet inte anpassats till de utmaningar vi stÄr inför, sÀrskilt nÀr det gÀller att effektivt hantera bostadsförsörjningen och frÀmja ekonomisk tillvÀxt. Till rÄga pÄ allt har överklaganden av nya byggprojekt blivit regel snarare Àn undantag. Deras kritik mot dagens ordning Àr vÀlgrundad, och förslagen förtjÀnar att uppmÀrksammas och Ätminstone tas i beaktande av bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Inte minst för att flera av förslagen tar itu med ett grundlĂ€ggande problem: att det saknas incitament för kommunerna att hantera byggplaner effektivt. De aktörer som vill bygga – ofta markĂ€gare eller byggföretag – stĂ„r för planeringskostnaderna, medan kommunen inte pĂ„verkas ekonomiskt av hur lĂ„ng tid processen tar. Detta leder ofta till en lĂ„ngsam hantering av detaljplaner, vilket i sin tur förvĂ€rrar bostadsbristen och driver upp priserna.

I sin nuvarande form bidrar det kommunala planmonopolet till bostadsbrist, ökade priser och minskad rörlighet pĂ„ marknaden. De ineffektiva turerna leder dessutom att nybyggnation försvĂ„ras, och att kommunpolitiker riskerar att se till de beslut som Ă€r till minst skada vid nĂ€sta valrörelse – snarare Ă€n vad som gynnar kommunen och dess lĂ„ngsiktiga tillvĂ€xt.