Det kommunala planmonopolet har lÀnge utgjort en central del av hur bostadsbyggandet organiseras i Sverige. Men vid dess införande för nÀrmast 80 Är sedan sÄg bostadspolitiken radikalt annorlunda ut, och behovet av Àndrade former för planmonopolet har kommit att bli uppenbart för allt fler förutom den minister som för tillfÀllet sitter, eller har suttit, med ansvar för bostadspolitiken.
Trots diskussioner om villkor för hyresrĂ€tter eller skuldsĂ€ttningsgraden i bostadsrĂ€ttsföreningar kan flera problem pĂ„ svensk bostadsmarknad hĂ€rledas till det kommunala planmonopolet. NĂ€rmare bestĂ€mt handlar det om den stora ineffektiviteten i byggprocesser â vilket leder till onödig fördyring av nya byggprojekt. Byggföretag Ă€r i hög grad beroende av kommunernas goda vilja att ge tummen upp, och förutsĂ€ttningar kan plötsligt Ă€ndras, vilket leder till en oförutsĂ€gbar process dĂ€r krav och regler varierar kraftigt mellan olika kommuner.
OsÀkerheten leder bland annat till att byggföretagen inte kan anvÀnda sig av standardiserade lösningar som Àr mer kostnadseffektiva och som pressar ned byggkostnader för den slutliga kunden.
En annan allvarlig följd av det kommunala planmonopolet Ă€r den oproportionerliga makt det ger kommunpolitiker att stoppa byggprojekt. Inte sĂ€llan handlar det om lokala politiker som uppmĂ€rksammar behovet av fler bostĂ€der â men att bostĂ€derna gĂ€rna fĂ„r byggas nĂ„gon annanstans.
Kort sagt har planmonopolet och de utdragna byggprocesserna runt om i landet behov av att reformeras i grunden. Det Àr dÀrför ingen överraskning att flera förslag pÄ förÀndringar har dykt upp pÄ sistone. Ett sÄdant reformpaket stod tvÄ nyutexaminerade civilingenjörer bakom nÀr de nyligen i tidningen Bostadspolitk presenterade 17 förslag för att effektivisera plan- och bygglovsprocesserna (19/8).
Trots en rad förÀndringar i lagstiftningen, menar ingenjörerna, har planmonopolet inte anpassats till de utmaningar vi stÄr inför, sÀrskilt nÀr det gÀller att effektivt hantera bostadsförsörjningen och frÀmja ekonomisk tillvÀxt. Till rÄga pÄ allt har överklaganden av nya byggprojekt blivit regel snarare Àn undantag. Deras kritik mot dagens ordning Àr vÀlgrundad, och förslagen förtjÀnar att uppmÀrksammas och Ätminstone tas i beaktande av bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Inte minst för att flera av förslagen tar itu med ett grundlĂ€ggande problem: att det saknas incitament för kommunerna att hantera byggplaner effektivt. De aktörer som vill bygga â ofta markĂ€gare eller byggföretag â stĂ„r för planeringskostnaderna, medan kommunen inte pĂ„verkas ekonomiskt av hur lĂ„ng tid processen tar. Detta leder ofta till en lĂ„ngsam hantering av detaljplaner, vilket i sin tur förvĂ€rrar bostadsbristen och driver upp priserna.
I sin nuvarande form bidrar det kommunala planmonopolet till bostadsbrist, ökade priser och minskad rörlighet pĂ„ marknaden. De ineffektiva turerna leder dessutom att nybyggnation försvĂ„ras, och att kommunpolitiker riskerar att se till de beslut som Ă€r till minst skada vid nĂ€sta valrörelse â snarare Ă€n vad som gynnar kommunen och dess lĂ„ngsiktiga tillvĂ€xt.