Tillblivelsen av Norrbotniabanan Àr som en turkisk tv-serie, eller varför inte en amerikansk sÄpopera.
Det hÀnder vÀldigt lite, vÀldigt lÄngsamt. Till detta ska lÀggas att nÀr ett problem vÀl Àr löst uppstÄr omedelbart ett annat.
Och sÄ hÄller det pÄ. à r ut och Är in.
Som kuriosa kan nĂ€mnas att vĂ€rldens lĂ€ngsta tv-serie Ă€r den amerikanska sĂ„poperan âGuiding Lightâ, som började som radioserie 1937. 1952 flyttades den över till tv och det hann bli 15 762 avsnitt innan den lades ner 2009.
Riktigt sÄ mÄnga avsnitt lÀr det inte bli i följetongen om Norrbotniabanan. Men kapitel lÀggs till kapitel.
Bedömer en myndighet att det finns en risk att det anslag som myndigheten fÄr disponera Àr otillrÀckligt ska myndigheten snarast informera regeringen om detta och föreslÄ nödvÀndiga ÄtgÀrder.
UngefÀr sÄ heter det i anslagsförordningens nionde paragraf. Kanslisvenska sÄ det rÀcker till och blir över. Men budskapet Àr klart: RÀcker inte pengarna till för vad som behöver göras ska regeringen informeras.
I den bÀsta av vÀrldar gör regeringen nÄgonting Ät det.
För lite pengar för att göra det som ska göras. SÄ kan man sammanfatta den dagsaktuella situationen för LÀnsstyrelsen i VÀsterbotten. Varför man vÀnt sig till regeringen. Som man ska göra.
Det har man redan gjort sedan 2016. I flera omgÄngar.
Det Àr hÀr som Norrbotniabanan kommer in i bilden. En bild som Àr pÄ vÀg att förvandlas till en riktig lÄngkörare. I politikens vÀrld hade substantiv som surdeg och lÄngbÀnk kommit till anvÀndning.
I början av veckan skickade LĂ€nsstyrelsen ett brev till regeringskansliet: âSkrivelse angĂ„ende otillrĂ€ckligt anslag för arbetet med Norrbotniabananâ. DĂ€r klargjorde man att âsituationen Ă€r ohĂ„llbarâ och att LĂ€nsstyrelsen âkommer att bli en bromskloss i Norrbotniabaneprojektetâ.
Vilket för det första Ă€r trist, trĂ„kigt och skandalöst. För det andra i direkt konflikt med januariöverenskommelsen. DĂ€r det under punkt 28 stĂ„r att âdet ska ske [en] fortsatt utbyggnad av jĂ€rnvĂ€gen i norra Sverigeâ och att âplaneringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras.â
Vi har fyra partier â Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna â som sĂ€ger sig vĂ€rna januariöverenskommelsen. I varje fall den hĂ€r mandatperioden ut.
Att det dÄ ska vara sÄ svÄrt att fÄ fram de fÄ miljoner kronor som LÀnsstyrelsen behöver för att kunna intensifiera arbetet, inte bara med Norrbotniabanan, utan med alla storskaliga infrastrukturprojekt.
Det handlar om batterifabriken Northvolt, om gruvor och vindkraft, om en förlÀngning av startbanan pÄ SkellefteÄ Airport.
LĂ€nsstyrelsen kan heller inte vĂ€lja och vraka bland projekten, prioritera ett framför ett annat. Nej, hĂ€r Ă€r det ordning och reda som gĂ€ller. Ărendena ska avverkas och handlĂ€ggas i ordnad tidsföljd.
De kommande 15â20 Ă„ren planerar nĂ€ringslivet i Norr- och VĂ€sterbotten investeringar för över 700 miljarder kronor. Det Ă€r svindlande mycket pengar.
Norrbotniabanan Àr en förutsÀttning för att klara alla utmaningar: persontransporter för kompetensförsörjningen, mer godstransporter och mindre utslÀpp av vÀxthusgaser i transportsystemet.
Hela Sverige ska leva. Visst Ă€r det sĂ„ det brukar heta. NĂ€r tv-kamerorna och intervjumikrofonerna Ă€r pĂ„slagna. NĂ€r de stĂ€ngs av slocknar intresset för ett Sverige som inte bara ska leva â utan Ă€ven ges möjlighet att utvecklas.
Som Norr- och VĂ€sterbotten just nu.
En utveckling som riskerar att fördröjas av nÄgra uteblivna miljoner i extra anslag till LÀnsstyrelsen i VÀsterbotten.
Det Àr uppseendevÀckande, det Àr upprörande och det Àr en skamflÀck för den S-ledda regeringen.