Lita inte på influencers löften om gröna skogar

Influencern Bianca Ingrosso verkar oförmögen att ta ansvar för vilken skit hon kränger till sina följare, främst unga tjejer.

Mångmiljonär. Bianca Ingrosso har tjänat multum på unga tjejers vilja att öppna plånboken.

Mångmiljonär. Bianca Ingrosso har tjänat multum på unga tjejers vilja att öppna plånboken.

Foto: Erik Simander/TT

Ledare2024-06-24 08:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Innehållet i korthet

  • Influencern Bianca Ingrosso och klädmärket Gina Tricot har kritiserats för att sprida vilseledande information om en "grön" kampanj. De påstod att de skulle plantera en hel skog och fylla den med bikupor för varje plagg som köptes, vilket SVT har avslöjat som falskt.
  • Gina Tricot betalade 80 000 kr för sina trädplantor och bikupor, medan Bianca Ingrosso uppskattas ha fått mellan 5 och 10 miljoner för kampanjen. Detta ses som ett exempel på greenwashing, där företag försöker framstå som miljövänliga utan att verkligen agera hållbart.
  • Bianca Ingrosso har inte tagit ansvar för det vilseledande budskapet, och hennes presstalesperson menar att Gina Tricot är ansvariga för kampanjen. Ingrosso har tidigare kritiserats för att inte ta ansvar för de produkter och livsstilar hon marknadsför till sina unga följare.

Köp de här utvalda plaggen, och donera minst tio kronor, så planterar vi en skog och fyller den med bikupor. Den ska heta Gina Tricot Forest. Det var löftet från slit och släng-klädmärket Gina Tricot, till en målgrupp huvudsakligen bestående av unga tjejer, levererat i en kampanj frontad av influencern Bianca Ingrosso.

Det löftet har SVT (11/6) avslöjat som ren lögn – i Danmark äger företaget femhundra trädplantor, på en yta för liten för att klassas som skog (mer i linje med en villaträdgård), och två bikupor.

undefined
Gröna lögner. SVT har visat att Gina Tricot ljög om att deras klädkampanj skulle finansiera planteringen av en hel skog med bikupor.

Det är långt ifrån löftet om en hel skog fylld med bikupor. Totalt betalade Gina Tricot åttiotusen för sin "skog", och Bianca Ingrosso uppskattas ha fått mellan fem och tio miljoner för kampanjen. Stämmer det har klädföretaget betalat mer än hundra gånger så mycket för att kommunicera löftena, som för att faktiskt hålla dem.

Tilltaget skriker greenwashing, att sälja grej med falsk miljövänlighet. Försöket att profilera sig som "hållbart mode" från ett fast fashion-bolag som kränger ut nya plagg och trender i en rasande fart är svårt att blunda för. Modebranschen står för mellan två och åtta procent av världens koldioxidutsläpp, och det snabba modet bidrar mycket. Det vet även Bianca Ingrosso.

Till försvar har Gina Tricots globala hållbarhetschef inte mycket annat än tomma ord. Det rör sig om “ett misstag”, lögnerna är "olyckliga formuleringar." Kampanjens huvudperson, Bianca Ingrosso, tar inget ansvar för budskapet hon basunerat ut. Hennes presstalesperson låter hälsa att Gina Tricot är ansvariga för kampanjen och att Bianca bara litat på dem. 

undefined
Trädplantering kan vara ett sätt att klimatlompensera, men effektivast är att minska slit- och slängkonsumtionen.

Strutsbeteende är för övrigt ett mönster i Ingrossos krishantering. Något ansvar för vilken livsstil hon visar upp och vad hon kränger till unga tjejer verkar hon oförmögen att ta.

När underklädesmärket Intimissimi, som hon var ambassadör för, kritiserades för dåliga villkor och anställda vädjade till henne att backa dem, var hennes svar att Aftonbladet borde rikta fokus på bolagets ledning. 

När klimatminister Romina Pourmokhtari fick frågan om vad hon ansåg om Ingrosso svarade hon sanningen – nämligen att Biancas livsstil är en katastrof för klimatet. Det var ingen personlig kritik, det gäller de flesta influencers, ändå ryckte mamma Pernilla Wahlgren ut till försvar och frågade varför ansvar läggs på stackars lilla oskyldiga Bianca?

undefined
Romina Pourmokhtari (L) är Sveriges klimat- och miljöminister. Hon kallar influencerlivsstilen katastrofal för klimatet.

Men Bianca Ingrosso är inte vem som helst, hon har blivit mångmiljonär på sitt varumärke. Ett varumärke så hårt hållet att det nyligen blev omöjligt för en journalist från Göteborgs-Posten (3/6) att intervjua henne. "Frågor om ideal och hur unga tjejer väljer att spendera sina pengar kommer vi inte svara på" gjorde hennes team klart. Dessutom ville Bianca hellre omnämnas som "framgångsrik" än "rik" som det var PR och inte journalistik det handlade om.

Argument om att man som influencer inte har ansvar för vilken skit man kränger till sina följare håller inte. Att inte försäkra sig om att det man säljer faktiskt är på riktigt, det gör man bara om man ser sina egna fans som lättlurade idioter och är helt förblindad av pengarna. Det är att totalt ignorera den makt man har över följarnas plånböcker, långt tunnare än ens egen. Trots att det är dem man tjänat alla sina pengar på. Så lita inte på influencers som säljer dig gröna skogar.