Höga miljöambitioner i krock med företagsklimatet

Frågan som omedelbart infinner sig är: Ska ett kommunägt bolag som Skellefteå Kraft ge sig in i biluthyrningsbranschen? Där saknas det inte privata alternativ.

Skellefteå Kraft vill ge alla i Skellefteå möjlighet att resa 100 procent förnybart. På kvällar och helger finns nu möjlighet att hyra en elbil från det kommunala bolagets fordonsflotta.

Skellefteå Kraft vill ge alla i Skellefteå möjlighet att resa 100 procent förnybart. På kvällar och helger finns nu möjlighet att hyra en elbil från det kommunala bolagets fordonsflotta.

Foto: Tomas Oneborg/Svenska Dagbladet/TT Nyhetsbyrån

Ledare2021-11-02 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Företagsklimatet i Skellefteå är ett kärt trätoämne.

De som tycker att det är bra pekar på att Northvolt valde Skellefteå. De som är av annan åsikt hänvisar till Svenskt näringslivs årliga ranking av det lokala företagsklimatet. Där Skellefteå sannerligen inte rosar marknaden.

Förmodligen har båda sidor rätt. Ett storföretag som Northvolt har en helt annan önskelista än småföretagaren. Dessutom lyssnar kommunen och agerar snabbt när Northvolt framför önskemål. Petterssons Rör & Böj får däremot snällt ställa sig i kön.

Företagsklimatet är en sak. Vad en kommun och dess bolag ska göra utifrån ett konkurrensperspektiv är någonting helt annat.

I söndags (31/10 2021) inleddes COP26, FN:s klimattoppmöte i Glasgow, det första i sitt slag sedan pandemin. Dagen efter presenterade Skellefteå Kraft elbilspoolen SK100. Förmodligen var den timingen allt annat än en tillfällighet.

Tanken är att Skellefteborna ska kunna hyra en av företagets elbilar, utanför ordinarie arbetstid, när de ändå inte används. Som ett led i omställningen till ett samhälle drivet av 100 procent förnybar kraft, som kraftproducenten skriver i ett pressmeddelande.

Frågan som omedelbart infinner sig är: Ska ett kommunägt bolag som Skellefteå Kraft ge sig in i biluthyrningsbranschen? Där saknas det inte privata alternativ.

Kanske är det inte så konstigt att Skellefteå kommun rankas på plats 289 av 290 kommuner i Svenskt näringslivs ranking vad gäller ”konkurrens från kommunens verksamheter”.

Som helägt av Skellefteå kommun ska naturligtvis Skellefteå Kraft räknas in i den kommunala verksamheten och konkurrensen.

Grundläggande är att offentliga företag inte ska konkurrera på ett oschyst sätt med de privata. Vilket i klartext innebär att kommunen – i detta fall Skellefteå Kraft – som ett absolut minimum ska hålla sig till marknadsmässiga priser och villkor.

Enligt Parisavtalet, ett globalt klimatavtal som trädde i kraft 2016, ska den globala temperaturökningen begränsas till under två grader, med strävan efter att begränsa den till 1,5 grader. Detta ska framförallt uppnås genom att minska utsläppen av växthusgaser.

Alla måste bidra till omställningen till ett förnybart samhälle. Vi behöver tänka till, ibland lägga om vårt sätt att leva. I den kontexten är en elektrifiering av samhället en nyckelfaktor.

Ur det perspektivet är Skellefteå Krafts satsning i varje fall till vissa delar försvarbar. Om alternativ saknas och behov finnes.

Men det lär knappast främja synen på Skellefteås företagsklimat. För att ändra den behövs helt andra insatser.