Bussbolagen måste testa annat än att ställa in bussarna i halkan

Det är begripligt att halkan ställt till det för trafiken under veckan.
Samtidigt är en inställd busslinje inte alltid rätt beslut.
– Trafiksäkerheten gynnas inte alltid av en inställd busstur, skriver Norrans politiska redaktör

Många bussturer ställdes in på grund av halka i veckan. Det var inte bara bra för trafiksäkerheten.

Många bussturer ställdes in på grund av halka i veckan. Det var inte bara bra för trafiksäkerheten.

Foto: Norran

Ledare2025-01-16 09:41
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Onsdagen 15 januari var en dålig dag för alla som åker buss. Halkan orsakade många inställda turer.

Länstrafikens VD i Västerbotten, Harriet Söder, hade också upplevt bättre dagar:

– Det är väldigt besvärligt i Skellefteå, och i hela länet har vi 84 störningar.

undefined
Ishalka har ställt till för trafiken i länet under veckan.

Skellefteå Buss var ett av de bolag som ställde in flera regionala linjer, men stadsbussarna ska enligt uppgifter till Norran ha gått ungefär enligt plan. 

Det är självklart rimligt och rätt att inte avstå från resor när det inte är säkert på vägarna. Samtidigt är det lätt att glömma bort de bekymmer som skapas av inställd busstrafik.

Det är inte alltid som man kan avstå från resan som var planerad. Vart ska exempelvis gymnasieungdomar som inte tar sig hem när bussen ställt in ta vägen? 

undefined
Många bussturer ställdes in på grund av halka i veckan. Det var inte bara bra för trafiksäkerheten.

En läsare som under onsdagen hörde av sig till ledarsidan menade att Länstrafiken och deras trafikutövare gör det alltför enkelt för sig när de ställer in turer. Andra alternativ borde testas i högre grad. Det kanske går att skjuta på avgångar, och det borde kunna vara ett alternativ att låta turerna ta längre tid och helt enkelt köra sakta.

Jag håller med. Trafiksäkerheten gynnas inte av att föräldrar till pendlande barn- och ungdomar måste ge sig ut på "räddningsoperationer" i halkan.