God trafikhelg och gott nytt spÄrÄr

Den som ska ut och fara de nÀrmaste veckorna gör klokt i att vara vÀl förberedd om man skulle fastna. Vare sig resan gÄr med tÄg eller bil.

Köer. NÀr vÀdret slÄr om snabbt Àr risken stor för att fastna i trafiken.

Köer. NÀr vÀdret slÄr om snabbt Àr risken stor för att fastna i trafiken.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Ledare2024-12-25 08:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

InnehÄllet i korthet

  • Jul- och nyĂ„rshelgerna Ă€r nĂ„gra av de mest trafikerade perioderna i Sverige, med risk för stopp pĂ„ vĂ€gar och spĂ„r pĂ„ grund av ostadigt vĂ€der.
  • Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap (MSB) har utvĂ€rderat tidigare trafikstopp och identifierat brister i kommunikation och ansvarsfördelning.
  • Trots försĂ€kringar frĂ„n SJ, Trafikverket och andra myndigheter om bĂ€ttre förberedelser, uppmanas resenĂ€rer att vara redo för eventuella förseningar och stopp.

SĂ„ Ă€r de Ă€ntligen hĂ€r, de hĂ€rliga helgerna som för mĂ„nga firas med slĂ€kt och vĂ€nner eller kanske i en stuga i fjĂ€llen eller pĂ„ landet. NĂ€stan var som helst utom hemma. Och Ă€ven om man firar pĂ„ hemmaplan sĂ„ ska det handlas och fixas. Runt Ă„rsskiftet infaller en av Ă„rets mest trafikerade perioder. SĂ„vĂ€l runt jul som vid nyĂ„r och trettondagen Ă€r en stor del av svenskarna pĂ„ resande fot. Samtidigt har SMHI varnat för bĂ„de snö och ishalka i de mellersta och norra delarna av landet. LĂ€ngre söderut Ă€r risken för ihĂ„llande regn stor. 

undefined
Malin Lernfelt Àr skribent pÄ Liberala nyhetsbyrÄn.

VĂ€rt att hĂ„lla i minnet Ă€r dĂ„ vad som sĂ„ ofta sker nĂ€r vĂ€dret Ă€r ostadigt och trafiken Ă€r tĂ€t. Det blir stopp. Stopp pĂ„ vĂ€garna och stopp pĂ„ spĂ„ren. I vĂ€rsta fall kan mĂ€nniskor bli sittande i timmar. De flesta minns sĂ€kert situationen pĂ„ E22 nĂ„gra dagar in i januari 2024 dĂ„ lastbilar fastnade i snön och korkade igen vĂ€gen. Massvis med bilar fastnade. MĂ€nniskor var fĂ„ngar i sina fordon timme in och timme ut. Vissa i nĂ€rmare ett dygn. NĂ€rliggande restauranger och kiosker höll öppet för att ge mĂ€nniskor som lyckades pulsa ivĂ€g en bit genom snön, en möjlighet att köpa nĂ„got att Ă€ta och att vĂ€rma sig. Men Ă€ndĂ„ fick en hel del klara sig pĂ„ lite vatten och satt och frös utan nĂ„gon möjlighet att förflytta sig. 

Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap slĂ€ppte i början av hösten en utvĂ€rdering av den “aktörsgemensamma hanteringen av tre hĂ€ndelser ur ett krisberedskapsperspektiv” dĂ€r trafikstoppet pĂ„ E22 förra vintern ingick. De slutsatser som dras Ă€r att det fanns en avsaknad av samlad lĂ€gesbild och att ansvarsförhĂ„llandena var oklara. DĂ€rför etablerades inte nĂ„gon gemensam inriktning för rĂ€ddnings- och trafiksamordningsinsatser vid hĂ€ndelsen. MSB konstaterar Ă€ven att det fanns stora brister i kommunikationen. Slutsatserna som dras Ă€r att den regionala samverkansförmĂ„gan i landet mĂ„ste bli bĂ€ttre och kunskapen om olika aktörers roller och ansvar i olycks- och krissituationer mĂ„ste stĂ€rkas. Och det lĂ„ter ju bra. 

undefined
OmvÀxlande. VintervÀdret kan orsaka överaskningar i trafiken. Det Àr viktigt att vara förberedd med varma klÀder och kanske nÄgot varmt att dricka.

Inför denna vintern har ocksĂ„ flera aktörer, sĂ„vĂ€l SJ som Trafikverket och andra myndigheter gĂ„tt ut och försĂ€krat att de Ă€r bĂ€ttre förberedda och att de ska göra vad de kan för att liknande kaos inte ska uppstĂ„ igen. FrĂ„gan Ă€r dock om det gĂ„r att lita pĂ„ dem. Även om det pĂ„börjats ett arbete för bĂ€ttre hantering av allvarliga trafiklĂ€gen har man knappast löst alla knutar pĂ„ bara nĂ„got halvĂ„r. Innan ansvariga visat att de klarar av att lösa de krissituationer som uppstĂ„r i rimlig tid, och att den brist pĂ„ handlingskraft som MSB menar prĂ€glar myndigheternas arbete, upphört bör man som resenĂ€r ta det sĂ€kra före det osĂ€kra. 

Oavsett om man reser med bil eller tÄg, hem eller bort under helgerna bör man se till att ha med sig varma klÀder, fulladdad powerbank och tillrÀckligt med mat och dryck för att i alla fall klara sig under nÄgra extra timmar. Har man plats Àr det inte fel att Àven ta med en kudde och varm filt. För ingen vet nÀr en krissituation kan uppstÄ. Vips sitter man dÀr, i ett mörkt tÄg utan el eller i en bilkö och brÀnslet Àr pÄ vÀg att ta slut. DÄ Àr det bra att i alla fall lyckas reda sig sjÀlv under nÄgra timmar. SÄ planera vÀl i vinter, sÄ slipper ledigheten bli förstörd av obehagliga trafiköverraskningar.