SÄ Àr de Àntligen hÀr, de hÀrliga helgerna som för mÄnga firas med slÀkt och vÀnner eller kanske i en stuga i fjÀllen eller pÄ landet. NÀstan var som helst utom hemma. Och Àven om man firar pÄ hemmaplan sÄ ska det handlas och fixas. Runt Ärsskiftet infaller en av Ärets mest trafikerade perioder. SÄvÀl runt jul som vid nyÄr och trettondagen Àr en stor del av svenskarna pÄ resande fot. Samtidigt har SMHI varnat för bÄde snö och ishalka i de mellersta och norra delarna av landet. LÀngre söderut Àr risken för ihÄllande regn stor.
VÀrt att hÄlla i minnet Àr dÄ vad som sÄ ofta sker nÀr vÀdret Àr ostadigt och trafiken Àr tÀt. Det blir stopp. Stopp pÄ vÀgarna och stopp pÄ spÄren. I vÀrsta fall kan mÀnniskor bli sittande i timmar. De flesta minns sÀkert situationen pÄ E22 nÄgra dagar in i januari 2024 dÄ lastbilar fastnade i snön och korkade igen vÀgen. Massvis med bilar fastnade. MÀnniskor var fÄngar i sina fordon timme in och timme ut. Vissa i nÀrmare ett dygn. NÀrliggande restauranger och kiosker höll öppet för att ge mÀnniskor som lyckades pulsa ivÀg en bit genom snön, en möjlighet att köpa nÄgot att Àta och att vÀrma sig. Men ÀndÄ fick en hel del klara sig pÄ lite vatten och satt och frös utan nÄgon möjlighet att förflytta sig.
Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap slĂ€ppte i början av hösten en utvĂ€rdering av den âaktörsgemensamma hanteringen av tre hĂ€ndelser ur ett krisberedskapsperspektivâ dĂ€r trafikstoppet pĂ„ E22 förra vintern ingick. De slutsatser som dras Ă€r att det fanns en avsaknad av samlad lĂ€gesbild och att ansvarsförhĂ„llandena var oklara. DĂ€rför etablerades inte nĂ„gon gemensam inriktning för rĂ€ddnings- och trafiksamordningsinsatser vid hĂ€ndelsen. MSB konstaterar Ă€ven att det fanns stora brister i kommunikationen. Slutsatserna som dras Ă€r att den regionala samverkansförmĂ„gan i landet mĂ„ste bli bĂ€ttre och kunskapen om olika aktörers roller och ansvar i olycks- och krissituationer mĂ„ste stĂ€rkas. Och det lĂ„ter ju bra.
Inför denna vintern har ocksĂ„ flera aktörer, sĂ„vĂ€l SJ som Trafikverket och andra myndigheter gĂ„tt ut och försĂ€krat att de Ă€r bĂ€ttre förberedda och att de ska göra vad de kan för att liknande kaos inte ska uppstĂ„ igen. FrĂ„gan Ă€r dock om det gĂ„r att lita pĂ„ dem. Ăven om det pĂ„börjats ett arbete för bĂ€ttre hantering av allvarliga trafiklĂ€gen har man knappast löst alla knutar pĂ„ bara nĂ„got halvĂ„r. Innan ansvariga visat att de klarar av att lösa de krissituationer som uppstĂ„r i rimlig tid, och att den brist pĂ„ handlingskraft som MSB menar prĂ€glar myndigheternas arbete, upphört bör man som resenĂ€r ta det sĂ€kra före det osĂ€kra.
Oavsett om man reser med bil eller tÄg, hem eller bort under helgerna bör man se till att ha med sig varma klÀder, fulladdad powerbank och tillrÀckligt med mat och dryck för att i alla fall klara sig under nÄgra extra timmar. Har man plats Àr det inte fel att Àven ta med en kudde och varm filt. För ingen vet nÀr en krissituation kan uppstÄ. Vips sitter man dÀr, i ett mörkt tÄg utan el eller i en bilkö och brÀnslet Àr pÄ vÀg att ta slut. DÄ Àr det bra att i alla fall lyckas reda sig sjÀlv under nÄgra timmar. SÄ planera vÀl i vinter, sÄ slipper ledigheten bli förstörd av obehagliga trafiköverraskningar.