Så är de äntligen här, de härliga helgerna som för många firas med släkt och vänner eller kanske i en stuga i fjällen eller på landet. Nästan var som helst utom hemma. Och även om man firar på hemmaplan så ska det handlas och fixas. Runt årsskiftet infaller en av årets mest trafikerade perioder. Såväl runt jul som vid nyår och trettondagen är en stor del av svenskarna på resande fot. Samtidigt har SMHI varnat för både snö och ishalka i de mellersta och norra delarna av landet. Längre söderut är risken för ihållande regn stor.
Värt att hålla i minnet är då vad som så ofta sker när vädret är ostadigt och trafiken är tät. Det blir stopp. Stopp på vägarna och stopp på spåren. I värsta fall kan människor bli sittande i timmar. De flesta minns säkert situationen på E22 några dagar in i januari 2024 då lastbilar fastnade i snön och korkade igen vägen. Massvis med bilar fastnade. Människor var fångar i sina fordon timme in och timme ut. Vissa i närmare ett dygn. Närliggande restauranger och kiosker höll öppet för att ge människor som lyckades pulsa iväg en bit genom snön, en möjlighet att köpa något att äta och att värma sig. Men ändå fick en hel del klara sig på lite vatten och satt och frös utan någon möjlighet att förflytta sig.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap släppte i början av hösten en utvärdering av den “aktörsgemensamma hanteringen av tre händelser ur ett krisberedskapsperspektiv” där trafikstoppet på E22 förra vintern ingick. De slutsatser som dras är att det fanns en avsaknad av samlad lägesbild och att ansvarsförhållandena var oklara. Därför etablerades inte någon gemensam inriktning för räddnings- och trafiksamordningsinsatser vid händelsen. MSB konstaterar även att det fanns stora brister i kommunikationen. Slutsatserna som dras är att den regionala samverkansförmågan i landet måste bli bättre och kunskapen om olika aktörers roller och ansvar i olycks- och krissituationer måste stärkas. Och det låter ju bra.
Inför denna vintern har också flera aktörer, såväl SJ som Trafikverket och andra myndigheter gått ut och försäkrat att de är bättre förberedda och att de ska göra vad de kan för att liknande kaos inte ska uppstå igen. Frågan är dock om det går att lita på dem. Även om det påbörjats ett arbete för bättre hantering av allvarliga trafiklägen har man knappast löst alla knutar på bara något halvår. Innan ansvariga visat att de klarar av att lösa de krissituationer som uppstår i rimlig tid, och att den brist på handlingskraft som MSB menar präglar myndigheternas arbete, upphört bör man som resenär ta det säkra före det osäkra.
Oavsett om man reser med bil eller tåg, hem eller bort under helgerna bör man se till att ha med sig varma kläder, fulladdad powerbank och tillräckligt med mat och dryck för att i alla fall klara sig under några extra timmar. Har man plats är det inte fel att även ta med en kudde och varm filt. För ingen vet när en krissituation kan uppstå. Vips sitter man där, i ett mörkt tåg utan el eller i en bilkö och bränslet är på väg att ta slut. Då är det bra att i alla fall lyckas reda sig själv under några timmar. Så planera väl i vinter, så slipper ledigheten bli förstörd av obehagliga trafiköverraskningar.