Lagstifta om max antal barn i förskolan

Barngrupperna i förskolan Àr idag ofta alltför stora. Det leder till otrygghet, bristande sÀkerhet och omöjliggör viktig pedagogisk verksamhet.

Nollkoll. Med för mÄnga barn i gruppen blir det svÄrare för personalen att upptÀcka om nÄgon fastnar eller gör sig illa.

Nollkoll. Med för mÄnga barn i gruppen blir det svÄrare för personalen att upptÀcka om nÄgon fastnar eller gör sig illa.

Foto: NTB

Ledare2024-02-12 08:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Även en blind höna kan hitta ett korn. Nu har det hĂ€nt. S-kvinnor vars förslag sĂ€llan brukar vara nĂ„got att jubla över ur liberalt perspektiv gick nyligen ut och krĂ€vde ett maxtak för barngrupper i förskolan. “Situationen i förskolan Ă€r akut. Det gĂ„r inte att beskriva som nĂ„got annat Ă€n ett vĂ€lfĂ€rdshaveri”, sĂ€ger S-kvinnors ordförande Annika StrandhĂ€ll i ett pressmeddelande (29/1). 

Liknande förslag har tidigare lyfts av Kristdemokraterna som pĂ„talat det faktum att drygt 55 procent av de minsta gĂ„r i grupper som Ă€r lĂ„ngt över Skolverkets rekommendationer pĂ„ max 12 barn per smĂ„barnsgrupp. (Skolverket anser Ă€ven att max 15 barn bör gĂ„ i grupper med 3-5-Ă„ringar). I dag kan barngrupper innehĂ„lla över 20, ibland uppemot 30 barn. I flera kommuner har man ocksĂ„ satt i system att bygga stora öppna förskolor dĂ€r Ă€nnu fler barn interagerar och Ă€ven om det heter att “man delar upp barnen i mindre grupper under dagen” skapar bristen pĂ„ rumslig tillhörighet otrygghet. 

En förutsĂ€ttning för alla barns rĂ€tt att lĂ€ra, Ă€r just trygghet. En förskola dĂ€r man maximerar antalet barn Ă€r inte trygg. Vare sig fysiskt eller psykiskt. Förskolepedagoger har ingen möjlighet att hĂ„lla koll pĂ„ ett alltför stort antal barn pĂ„ samma gĂ„ng. Ingen förskollĂ€rarutbildning i vĂ€rlden ger personalen fler ögon eller armar. Det hjĂ€lper inte att huvudmannen stoltserar över antalet högskolepoĂ€ng i personalgruppen, om barn Ă€ndĂ„ riskerar att skadas till följd av brist pĂ„ tillsyn. 

Ett för stort antal barn i förhĂ„llande till pedagoger innebĂ€r ocksĂ„ att den pedagogiska verksamheten blir lidande. Det Ă€r omöjligt att planera aktiviteter eller engagera barnen i kreativa och lĂ€rande uppgifter om dagarna fylls av skrik och grĂ„t och Ă€r en kamp för att hinna med de mest grundlĂ€ggande uppgifterna. En aktuell rapport frĂ„n fackförbundet Kommunal visar att var fjĂ€rde barnskötare upplever att de inte lĂ€ngre kan garantera barnens sĂ€kerhet till följd av underbemanningen. 

Barn, framför allt nÀr de Àr riktigt smÄ, behöver dessutom kÀnna sig emotionellt trygga och veta att det finns ett knÀ att sitta i om man blir ledsen och nÄgon som ser en Àven om man inte Àr hemma hos mamma och pappa. I stora förskolor med avdelningar dÀr det gÄr mÄnga barn och omsÀttningen pÄ personal Àr hög, Àr det i mÄnga fall omöjligt att skapa nÀra band. Detta Àr allvarligt. Forskning visar att det skapar stress och oro för barn att ha för mÄnga olika relationer - bÄde med andra barn och med vuxna - under förskoledagen.

Med andra ord. Antalet barn i förskolornas barngrupper mĂ„ste ned. Över hela landet. Skolverkets rekommendationer Ă€r inte ett tillrĂ€ckligt effektivt verktyg eftersom sĂ„vĂ€l kommuner som fristĂ„ende huvudmĂ€n ignorerar dessa. Vad som behövs Ă€r lagstiftning. TyvĂ€rr hĂ„ller inte skolminister Lotta Edholm (L) med. 

– Att pĂ„börja ett tungrott lagstiftningsarbete kring maxtak i barngrupper, som i slutĂ€ndan inte garanterar fler förskollĂ€rare i landet, ser inte jag inte som den bĂ€sta lösningen, sĂ€ger hon i en intervju i tidningen Vi LĂ€rare (1/11 -23). 

FrÄgan Àr hur ministern tÀnker sig att fler förskollÀrare ska hjÀlpa, om dessa inte ges förutsÀttningar att utöva sin profession utan tvingas kÀmpa för att hÄlla nÀsan ovanför vattenytan med ljuddÀmpande proppar i öronen och svetten rinnande lÀngs med ryggen?