Ăven en blind höna kan hitta ett korn. Nu har det hĂ€nt. S-kvinnor vars förslag sĂ€llan brukar vara nĂ„got att jubla över ur liberalt perspektiv gick nyligen ut och krĂ€vde ett maxtak för barngrupper i förskolan. âSituationen i förskolan Ă€r akut. Det gĂ„r inte att beskriva som nĂ„got annat Ă€n ett vĂ€lfĂ€rdshaveriâ, sĂ€ger S-kvinnors ordförande Annika StrandhĂ€ll i ett pressmeddelande (29/1).
Liknande förslag har tidigare lyfts av Kristdemokraterna som pĂ„talat det faktum att drygt 55 procent av de minsta gĂ„r i grupper som Ă€r lĂ„ngt över Skolverkets rekommendationer pĂ„ max 12 barn per smĂ„barnsgrupp. (Skolverket anser Ă€ven att max 15 barn bör gĂ„ i grupper med 3-5-Ă„ringar). I dag kan barngrupper innehĂ„lla över 20, ibland uppemot 30 barn. I flera kommuner har man ocksĂ„ satt i system att bygga stora öppna förskolor dĂ€r Ă€nnu fler barn interagerar och Ă€ven om det heter att âman delar upp barnen i mindre grupper under dagenâ skapar bristen pĂ„ rumslig tillhörighet otrygghet.
En förutsÀttning för alla barns rÀtt att lÀra, Àr just trygghet. En förskola dÀr man maximerar antalet barn Àr inte trygg. Vare sig fysiskt eller psykiskt. Förskolepedagoger har ingen möjlighet att hÄlla koll pÄ ett alltför stort antal barn pÄ samma gÄng. Ingen förskollÀrarutbildning i vÀrlden ger personalen fler ögon eller armar. Det hjÀlper inte att huvudmannen stoltserar över antalet högskolepoÀng i personalgruppen, om barn ÀndÄ riskerar att skadas till följd av brist pÄ tillsyn.
Ett för stort antal barn i förhÄllande till pedagoger innebÀr ocksÄ att den pedagogiska verksamheten blir lidande. Det Àr omöjligt att planera aktiviteter eller engagera barnen i kreativa och lÀrande uppgifter om dagarna fylls av skrik och grÄt och Àr en kamp för att hinna med de mest grundlÀggande uppgifterna. En aktuell rapport frÄn fackförbundet Kommunal visar att var fjÀrde barnskötare upplever att de inte lÀngre kan garantera barnens sÀkerhet till följd av underbemanningen.
Barn, framför allt nÀr de Àr riktigt smÄ, behöver dessutom kÀnna sig emotionellt trygga och veta att det finns ett knÀ att sitta i om man blir ledsen och nÄgon som ser en Àven om man inte Àr hemma hos mamma och pappa. I stora förskolor med avdelningar dÀr det gÄr mÄnga barn och omsÀttningen pÄ personal Àr hög, Àr det i mÄnga fall omöjligt att skapa nÀra band. Detta Àr allvarligt. Forskning visar att det skapar stress och oro för barn att ha för mÄnga olika relationer - bÄde med andra barn och med vuxna - under förskoledagen.
Med andra ord. Antalet barn i förskolornas barngrupper mĂ„ste ned. Ăver hela landet. Skolverkets rekommendationer Ă€r inte ett tillrĂ€ckligt effektivt verktyg eftersom sĂ„vĂ€l kommuner som fristĂ„ende huvudmĂ€n ignorerar dessa. Vad som behövs Ă€r lagstiftning. TyvĂ€rr hĂ„ller inte skolminister Lotta Edholm (L) med.
â Att pĂ„börja ett tungrott lagstiftningsarbete kring maxtak i barngrupper, som i slutĂ€ndan inte garanterar fler förskollĂ€rare i landet, ser inte jag inte som den bĂ€sta lösningen, sĂ€ger hon i en intervju i tidningen Vi LĂ€rare (1/11 -23).
FrÄgan Àr hur ministern tÀnker sig att fler förskollÀrare ska hjÀlpa, om dessa inte ges förutsÀttningar att utöva sin profession utan tvingas kÀmpa för att hÄlla nÀsan ovanför vattenytan med ljuddÀmpande proppar i öronen och svetten rinnande lÀngs med ryggen?