Ett svek mot landsorten om Bromma läggs ner nu

Visst vore det bra om regeringen tog sitt förnuft tillfånga och stoppade snabbavvecklaingen av Bromma. Men det kommer den inte att göra, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Att snabbavveckla Bromma, innan Arlanda först byggts ut, innan Arlanda har kapacitet att svälja Brommas trafik, vore olyckligt.

Att snabbavveckla Bromma, innan Arlanda först byggts ut, innan Arlanda har kapacitet att svälja Brommas trafik, vore olyckligt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2021-05-12 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tillgängligheten till Stockholm är en nationell angelägenhet.

Det menar Region Västerbotten, tillsammans med sex andra regioner, i en gemensam skrivelse till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). De ser med stor oro på regeringens besked att snabbavveckla Bromma flygplats.

I ett och ett halvt år har vi levt i en pandemi. Resandet har förändrats. Digitaliserade möten har skapat en ny möteskultur.

Flyget är en av de branscher som drabbats hårdast. Under de 14 månaderna med pandemin har statliga Swedavias flygplatser tappat uppskattningsvis 39 miljoner resenärer. Bromma står för det största raset. Minus 96 procent jämfört med april 2019.

Lägg därtill att bostadsbyggande är bra och att flyg är dåligt för miljön.

Det borde avgöra saken: Lägg ner Bromma, flytta till Arlanda och förvandla Bromma till ett bostadsområde. Tänk om det var så enkelt. Men så enkelt är det inte det.

Vi får utgå ifrån att pandemin successivt avtar i kraft när allt fler blir vaccinerade. Vi får också utgå ifrån att samhällshjulen börjar snurra igen. Resandet kommer att öka. Vi kommer att börja pendla till arbetsmöten igen.

Att då snabbavveckla Bromma, innan Arlanda byggts ut, innan Arlanda saknar kapacitet att svälja Brommas trafik vore olyckligt. Inte minst för norra Sverige som med sina långa geografiska avstånd till Stockholm behöver minimera avståndet tidsmässigt.

Bromma flygplats är viktig för näringslivet i hela Sverige. Enligt Stockholms Handelskammare är 90 procent av alla resor till och från Bromma arbetsrelaterade. Det är snabbt och enkelt att ta sig till och från Stockholm city.

Ingen vet hur världen ser ut när pandemin är besegrad. Men lek med tanken att Bromma stängs innan Arlanda är utbyggt. Det kommer att innebära att de aktörer som betalar mest får de mest attraktiva start- och landstingstiderna.

Det hade med stor sannolikhet inneburit att orter ute i landet, som Skellefteå, får stå tillbaka och acceptera sämre tidtabeller.

Visst vore det bra om fler kunde åka tåg. Inte minst ur klimatsynpunkt. Men Norrbotniabanan dröjer.

Visst vore det bra om regeringen tog sitt förnuft tillfånga och stoppade snabbavvecklaingen av Bromma. Men det kommer den inte att göra, enligt infrastrukturminister Eneroth. Och frågan om Bromma är formellt inget beslut som riksdagen avgör.

Men snabbavvecklar den socialdemokratiskt ledda regeringen Bromma, ivrigt påhejade av Miljöpartiet, tar man på sig ett stort ansvar för ytterligare ett i raden av mer eller mindre näringslivsfientliga beslut.