Häromveckan sände TV4:s Nyhetsmorgon ett inslag om Rickard Nordström, mellanstadielärare, pappa och ”influencer”.
Nu också aktuell med en bok.
Under flera år har Rickard Nordström byggt upp sin följarskara i sociala medier – bland annat Instagram, Youtube och Tiktok – genom att blanda filmer på sina elever och sin familj med sponsrade säljinlägg.
Han har hundratusentals följare och tjänar rimligtvis en hel del på sina kanaler, och på de föreläsningar och samarbeten som dessa genererar.
Någonting som i sig inte hade behövt vara fel. Om det inte vore för att de mest uppmärksammade inläggen, som också ofta fått störst spridning, är sådant som spelats in i skolan och där barn i mellanstadiet står för innehållet.
Att lärare i sin professionella yrkesroll, där de både är förebilder och auktoriteter i många barns liv, ägnar arbetstid åt att leka influencers och använder sina elever som ”content” (= innehåll) borde vara fullständigt oacceptabelt.
Men så tycks det inte vara.
Under de år som Rickard Nordström sysslat med sin influencerverksamhet har han tvärtom hyllats och lyfts fram som förebild. 2017 utsågs han till ”Årets lärare” och 2018 var han nominerad som årets inspiratör inom offentlig sektor.
På Facebook delar Lärarförbundet hans videos och i Lärarnas Riksförbunds tidning Skolvärlden får han tipsa om hur man ”höjer undervisningen med Instagram”.
Och även om Rickard Nordström var en av de allra första, och den största, är han inte ensam. De senaste åren har det dykt upp allt fler lärarinfluencers på sociala medier.
De publicerar videor med sina elever, säljer ”merch” (= varor med deras ordspråk eller namn på). Det finns noll och ingen distans mellan deras yrkesidentitet och privatperson.
Att huvudmän och rektorer inte reagerar starkare är ofattbart. De som protesterat är i första hand föräldrar och opinionsbildare.
Förra året kom dock Lärarnas yrkesetiska råd med kritik efter att Rickard Nordström gjort dammsugarreklam som baserade sig på ett meddelande till eleverna om att ”suga i sig kunskap”.
I en intervju i tidningen Läraren (14/2 2020) säger ordföranden Jesper Rehn: ”Om man kopplar samman lärarrollen med kommersiella intressen kan det skada förtroendet för enskilda lärare och på sikt kåren som helhet. Man kan driva politik, vara aktiv i föreningslivet – men inte blanda ihop det med sin lärarroll.”
Han har helt rätt.
Och om vi nu har ett system med lärarlegitimation, som ska garantera lärarkårens professionalitet, borde det också finnas möjligheter att frånta de lärare som uppför sig oetiskt och utnyttjar sin ställning på ett otillbörligt sätt legitimationen.
Så länge stora delar av samhället, inklusive offentlig sektor, hyllar den här sortens beteende kommer det dock inte att hända.
Allt fler skolor inför totalt mobilförbud för elever under skoltid. Det kan det finnas goda skäl till.
Men det finns lika goda skäl att förbjuda lärare att använda sina elever för att bygga en influencerkarriär och sälja böcker i TV4.