Nattöppna bilhallar, ringande telefoner och allmänt kaos.
Det var scenerna sedan regeringen plötsligt meddelat att man avskaffar bonusdelen i bonus malus-systemet. Ett system som straffbeskattar bensin- och dieselbilar och som subventionerar elbilar (Expressen 8/11 2022).
Den som funderat på att köpa en elbil fick bara en dag på sig att göra klart kontraktet, om inte uteblir bonusen på upp till 70 000 kronor.
Beskedet kom som en chock för branschen. För det förtjänar regeringen kritik. Tvära och plötsliga kast är sällan ett lämpligt sätt att bedriva politik, inte ens när det kommer till att avskaffa dåliga styrmedel.
För även om regeringen valde en dålig chockdoktrin får man ge den rätt i sak: bonusen är ett dyrt sätt att minska utsläppen, har präglats av stort läckage i form av exporterade bilar och har inte minst gynnat kapitalstarka grupper.
Att systemet varit regressivt, och gynnat höginkomsttagare på bekostnad av mindre bemedlade, har förespråkare som Miljöpartiet talat tyst om. Men det förändrar inte fakta.
Många elbilar är fortfarande dyra för nybilsköpare. Men när man väger inköpskostnad mot drifts- och drivmedelskostnader över fordonets livstid är elbilar i regel inte dyrare jämfört med de fossila alternativen. Den kommande tiden kommer elbilarna dessutom att bli både billigare och effektivare.
Uppdraget är inte slutfört, men förutsättningarna för en omställning av personbilsflottan finns på plats även utan bonus. I den mån styrmedel ska till för att snabba på processen bör det handla om att göra nya bensin- och dieselbilar dyrare – att öka malus.
Elektrifieringen av fordonsflottan är på god väg. Men då krävs det att politiker inte lägger sig i för mycket eller på fel sätt. I Svenska Dagbladet (8/11 2022) föreslår Christian Berggren och Per Kågeson – båda professor emeritus – och Frances Sprei, docent i hållbar mobilitet, bland annat att EU ska införa regleringar av batteristorlekar och elförbrukning hos elbilar.
Det är den sortens klåfingrighet som riskerar att slå undan benen för omställningen.
Om räckvidden på elbilar begränsas för att professorer bestämt sig för att ransonera tillgången på batterimaterial kan det mycket väl sluta med att fler känner sig tvungna att välja fossildrivet för att säkert komma fram.
Forskarna får för all del gärna ogilla stora och otympliga SUV:ar, men politiker ska inte bestämma hur bilar ska se ut.
Utsläppen ska beskattas och tvingas bort. Det övriga gör vi klokast i att låta marknaden sköta.