Det finns en särskild plats i helvetet för lärare som leker influencers utan att förstå att deras profession kräver ett extra mått av försiktighet på sociala medieplattformar. Som inte klarar av att hålla en strikt gränsdragning mot kommersialisering och marknadsföring av diverse produkter och tjänster.
En av dem som inte fattar, eller helt enkelt inte bryr sig, att det inte är förenligt med lärarrollen att ena dagen göra inlägg riktade till eleverna och nästa göra diverse reklamsamarbeten som kopplas ihop med skola och undervisning, är Magister Nordström. Eller Rickard Nordström som han egentligen heter.
Nordström har 320 000 följare på Tiktok, 106 000 på Instagram och 38 000 på Facebook. Han spelar in filmer med sina elever och orerar om “Kunskapsfabriken” som han på Linkedinsvenska kallar skolan. Nordström har även hyllats på Lärargalan och åker land och rike runt och föreläser om hur man blir lika framgångsrik på sociala medier som han. Han har sålt mössor med sina “värdeord” och gjort reklam för allt ifrån robotdammsugare och jultröjor till sällskapsspel. 2019 hamnade han i blåsväder just på grund av den där dammsugaren. Då publicerade Nordström ett inlägg på sin Instagram där han i ett samarbete med ett dammsugarföretag skrev följande:
”Jag tänker att om vi i veckan som kommer suger i oss så mycket kunskaper vi bara kan så kommer veckan förmodligen att bli riktigt bra, givande & rolig! Det bästa med att vi suger i oss all kunskap är att vi kan fylla på med hur mycket som helst i vår allmänbildningsryggsäck som sitter där bak, osynligt, på vår rygg & den kommer inte att kännas tung ett dugg. Gör nu ert bästa & lite till, samt var sjysta & trevliga mot varandra så - BAAM! Just nu får ni 10 procent med koden 'magisternordström' vid köp av en dammsugare. Klicka på länken i min bio för att komma direkt till sidan. Kunskap, glädje & kärlek!”
Upprördheten var stor. I alla fall från skoldebattörer. Men inte särskilt mycket hände. Nordström omformulerade inlägget och fortsatte som vanligt. Hans chefer verkade inte tycka att han var särskilt problematisk.
Det ändras förhoppningsvis nu. För nu kritiserar Lärarnas yrkesetiska råd Magister Nordström efter ett betalt samarbete med en stor e-hälsoleverantör där han gör reklam för privata adhd-utredningar. Ett agerande som borde vara helt oacceptabelt i en rektors ögon. Skolledarna måste sätta ned foten mot Nordström och andra gränslösa lärarinfluencers en gång för alla. Det lär annars finnas en särskild plats i helvetet även för rektorer som låter lärare löpa amok på elevernas bekostnad.
Stoppa lärarinfluencers som löper amok
Lärare som gör aggressiva reklamsamarbeten i sociala medier och kopplar ihop dessa med sin profession riskerar att skada förtroendet för skolan på djupet.
Oseriöst. Lärare som gör reklamsamarbeten på Tiktok och Instagram hör inte hemma i skolan.
Foto: Damian Dovarganes/AP/TT
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.