Stoppa lÀrarinfluencers som löper amok

LÀrare som gör aggressiva reklamsamarbeten i sociala medier och kopplar ihop dessa med sin profession riskerar att skada förtroendet för skolan pÄ djupet.

Oseriöst. LÀrare som gör reklamsamarbeten pÄ Tiktok och Instagram hör inte hemma i skolan.

Oseriöst. LÀrare som gör reklamsamarbeten pÄ Tiktok och Instagram hör inte hemma i skolan.

Foto: Damian Dovarganes

Ledare2024-09-01 08:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Det finns en sĂ€rskild plats i helvetet för lĂ€rare som leker influencers utan att förstĂ„ att deras profession krĂ€ver ett extra mĂ„tt av försiktighet pĂ„ sociala medieplattformar. Som inte klarar av att hĂ„lla en strikt grĂ€nsdragning mot kommersialisering och marknadsföring av diverse produkter och tjĂ€nster. 

En av dem som inte fattar, eller helt enkelt inte bryr sig, att det inte Ă€r förenligt med lĂ€rarrollen att ena dagen göra inlĂ€gg riktade till eleverna och nĂ€sta göra diverse reklamsamarbeten som kopplas ihop med skola och undervisning, Ă€r Magister Nordström. Eller Rickard Nordström som han egentligen heter. 

Nordström har 320 000 följare pĂ„ Tiktok, 106 000 pĂ„ Instagram och 38 000 pĂ„ Facebook. Han spelar in filmer med sina elever och orerar om “Kunskapsfabriken” som han pĂ„ Linkedinsvenska kallar skolan. Nordström har Ă€ven hyllats pĂ„ LĂ€rargalan och Ă„ker land och rike runt och förelĂ€ser om hur man blir lika framgĂ„ngsrik pĂ„ sociala medier som han. Han har sĂ„lt mössor med sina “vĂ€rdeord” och gjort reklam för allt ifrĂ„n robotdammsugare och jultröjor till sĂ€llskapsspel. 2019 hamnade han i blĂ„svĂ€der just pĂ„ grund av den dĂ€r dammsugaren. DĂ„ publicerade Nordström ett inlĂ€gg pĂ„ sin Instagram dĂ€r han i ett samarbete med ett dammsugarföretag skrev följande:

”Jag tĂ€nker att om vi i veckan som kommer suger i oss sĂ„ mycket kunskaper vi bara kan sĂ„ kommer veckan förmodligen att bli riktigt bra, givande & rolig! Det bĂ€sta med att vi suger i oss all kunskap Ă€r att vi kan fylla pĂ„ med hur mycket som helst i vĂ„r allmĂ€nbildningsryggsĂ€ck som sitter dĂ€r bak, osynligt, pĂ„ vĂ„r rygg & den kommer inte att kĂ€nnas tung ett dugg. Gör nu ert bĂ€sta & lite till, samt var sjysta & trevliga mot varandra sĂ„ - BAAM! Just nu fĂ„r ni 10 procent med koden 'magisternordström' vid köp av en dammsugare. Klicka pĂ„ lĂ€nken i min bio för att komma direkt till sidan. Kunskap, glĂ€dje & kĂ€rlek!”

Upprördheten var stor. I alla fall frĂ„n skoldebattörer. Men inte sĂ€rskilt mycket hĂ€nde. Nordström omformulerade inlĂ€gget och fortsatte som vanligt. Hans chefer verkade inte tycka att han var sĂ€rskilt problematisk. 

Det Àndras förhoppningsvis nu. För nu kritiserar LÀrarnas yrkesetiska rÄd Magister Nordström efter ett betalt samarbete med en stor e-hÀlsoleverantör dÀr han gör reklam för privata adhd-utredningar. Ett agerande som borde vara helt oacceptabelt i en rektors ögon. Skolledarna mÄste sÀtta ned foten mot Nordström och andra grÀnslösa lÀrarinfluencers en gÄng för alla. Det lÀr annars finnas en sÀrskild plats i helvetet Àven för rektorer som lÄter lÀrare löpa amok pÄ elevernas bekostnad.