Det är dags att sätta lärarna i skolbänken igen

Någonting behöver göras om inte Sverige ska tappa i internationell konkurrenskraft. Detta någonting stavas fortbildning. Det är helt enkelt dags att sätta lärarna i skolbänken.

Så här brukar det se ut i ett klassrum. Med eleverna i skolbänkarna. Men för att öka kvalitéten på teknikundervisningen behöver även lärarna sätta sig i skolbänken.

Så här brukar det se ut i ett klassrum. Med eleverna i skolbänkarna. Men för att öka kvalitéten på teknikundervisningen behöver även lärarna sätta sig i skolbänken.

Foto: Berit Roald/NTB Scanpix/TT Nyhetsbyrån

Ledare2022-12-06 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Även om Sverige är på väg in i en lågkonjunktur, även om varslen ökar, så råder det arbetskraftsbrist inom en rad yrken.

Inte minst i Norr- och Västerbotten.

Yrken som förväntas ha bäst jobbchanser framöver är lärare, framför allt lärare i yrkesämnen, och förskollärare.

Det visar Arbetsförmedlingens senaste yrkesprognos.

I Skellefteå kommun finns det 40 grundskolor. 36 av dessa är kommunala. Andelen behöriga lärare är – enligt Skolkollen – 72,7 procent. Därmed ligger Skellefteå obetydligt över rikssnittet på 71.

En kategori lärare som drar ner snittet för många kommuner, bland annat för Skellefteå, är tekniklärarna, eller rättare sagt de lärare som undervisar i teknik, från årskurs 1 hela vägen upp till gymnasiet.

Bland de lärare som undervisar i teknik i Skellefteå är inte ens hälften – eller 45,3 procent – ämnesbehöriga. För övriga kommuner i Norrans spridningsområde ser siffrorna ut så här: I Arvidsjaur är 62,5 procent behöriga, i Robertsfors 52,6 procent, i Malå 42,9 procent, i Norsjö 22,2 procent och i Arjeplog 22,2 procent. Bäst i klassen är Sorsele. Där är alla tekniklärare behöriga.

Nu slår arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen larm: Teknik är det ämne med i snitt lägst andel behöriga lärare (Skolverket 2022).

Det är också Teknikföretagen, som tillsammans med CETIS (Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan), gett Demoskop i uppdrag att genomföra undersökningen.

Obehöriga lärare kan – men behöver inte nödvändigtvis – vara ett problem. Men utan tillräckliga ämneskunskaper är risken stor att de inte känner trygghet i undervisningen. Kvalitén blir lidande. Samtidigt som teknikkunskaper får allt större betydelse på arbetsmarknaden.

Utan bra teknikundervisning i skolan finns risken att eleverna väljer andra inriktningar när de går vidare till gymnasiet och högre utbildning. Samtidigt står teknikföretagen och stampar när tillgången på högkvalificerad arbetskraft sinar.

Någonting behöver göras om inte Sverige ska tappa i internationell konkurrenskraft.

Detta någonting stavas fortbildning. Det är helt enkelt dags att sätta lärarna i skolbänken. Sedan måste alla skolor ge ämnet teknik de lagstadgade undervisningstimmarna. Teknik har varit ett obligatoriska ämne sedan 1980-talet. Skolorna har att följa läroplanen.

Fotnot: I Teknikföretagens undersökning räknas alla lärare som undervisar i teknik som tekniklärare. Även om de undervisar i andra ämnen där de har behörighet.