Det är läskigt med elbilar. I alla fall om man är en oskyddad trafikant. Gående färdas dock i regel i motsatt riktning från bilarna och kan enkelt upptäcka någon som kommer åkande nära där man går. Som ryttare är det inte lika enkelt. Enligt trafikförordningen är ett hästekipage att betrakta som fordon i trafik och hästen ska därför framföras på höger sida. Bestämmelserna härrör från en tid då det framförallt var häst och vagn och inte ryttare som rörde sig längs våra vägar. De tar varken hänsyn till den förändring som skett inom hästnäringen, trafikflottan eller till teknikutvecklingen.
Till följd av detta är det relativt vanligt med vägolyckor där ryttare och deras hästar är inblandade. Minst ett 40-tal hästar dör årligen i trafikolyckor, och nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de färdas på trafikerade vägar. Det visar en aktuell undersökning genomförd av försäkringsbolaget Agria. Majoriteten av ryttarna önskar också att det borde vara tillåtet att välja sida av vägen de rider på utifrån trafiksituation.
I en debattartikel i SvD (30/10) skriver Karolina Lagerlund, vd för Hästnäringens Nationella Stiftelse och David Haak vd vid Agria Djurförsäkring: “För att uppnå nollvisionen om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken, måste även hästekipage inkluderas i säkerhetsarbetet. Det är dags att gällande trafikförordning ses över. Låt ryttare välja den sida som är mest trygg och anpassa bestämmelserna i trafikförordningen efter dagens trafikmiljö”.
Hästar är flyktdjur på flera hundra kilo och om de blir skrämda kan det gå illa. Tystgående elfordon som närmar sig bakifrån innebär en allvarlig risksituation, särskilt som många bilister inte bryr sig om att sakta ned när de passerar ryttare. Lagerlund och Haak har helt rätt. Det måste ske en ändring snarast. Rätten för ryttare att välja var de rider är en fråga om liv och död.