Konsten att reflektera över tillvaron är i dalande.
Långtifrån utrotningshotad, men i dalande.
Vi gör vad vi förväntas göra. För att passa in i ett socialt sammanhang, för att andra gör så.
Det är det må bra-kampanjen Sober October handlar om. Att reflektera över vårt förhållande till alkohol: Varför vi dricker, hur vi dricker, hur mycket vi dricker, när vi dricker och vem vi dricker med.
Det hela började i Australien 2010. Ungdomshälsoorganisationen Life Education samlade in pengar till vad som då kallades Ocsober. Det är dock den brittiskbaserade välgörenhetsorganisation Macmillan Cancer Support som var först med att lansera kampanjen under namnet Sober October.
I framför allt England och Australien har en vit månad i oktober blivit trendig.
Sober October kom till Sverige tack vare mediehuset Norran och dess vd Anders Westermark. Det var för nio år sedan.
I dag förvaltas och drivs kampanjen av den ideella föreningen Sober October tillsammans med Stiftelsen Skelleftepress och kommunikationsbyrån Henson.
Alkoholens skadeverkningar är väl kända. Den är en bakomliggande orsak till en rad sjukdomar och dödsfall. Den är relaterad till drunknings- och trafikolyckor, psykisk ohälsa och våldsbrott.
Även omgivningen påverkas. Det handlar om allt från skam och psykiskt obehag till misshandel, dråp och mord.
Alkoholens samhällskostnader är gigantiska. När Systembolaget bad Ramboll att titta på hur mycket alkoholen kostade samhället landade notan på 103 miljarder kronor (2017).
Det är i princip lika mycket som alla reformer i den rödgröna regeringens budgetproposition för 2021 kostar. En summa så stor att den blir nästintill omöjlig att greppa.
Vi lever i en märklig tid. Som med coronapandemin har blivit än märkligare.
Politiker och tjänstemän är väl medvetna om alkoholens samhällskostnader och skadeverkningar. Ändå får fler och fler servera alkohol allt längre.
Bland annat Centerpartiet har drivit frågan om gårdsförsäljning av alkohol. Trots att utredningar dragit slutsatsen att Systembolagets monopol då är hotat.
Om alkoholmonopolet försvann hade det lett till ytterligare 29 000 fall av misshandel, 8 000 fyllekörningar och 1 400 alkoholrelaterade dödsfall per år.
Det är sådant som vi borde reflektera över. Inte bara i oktober utan året runt.
Det var den amerikanske popkonstnären Andy Warhol som en gång sa. Det sägs att tiden förändrar saker, men man måste faktiskt ändra dem själv.
Precis så är det. Det är så lätt att fastna i alkoholens gamla fotspår. Köra på som vanligt.
Sober October handlar om att reflektera, att tänka igenom sitt förhållande till alkoholen.
Att upptäcka varningssignalerna i tid. När några glas till helgen blir några glas en helt vanlig vardagskväll. När normalkonsumentens bruk riskerar att förvandlas till ett riskbruk, när riskbruket förvandlas till ett missbruk.
Sober October handlar inte om att vi ska sluta dricka öl, vin och drinkar. Det handlar om att samtala om och reflektera över ens eget och andras förhållande till alkohol. Utan måsten och pekpinnar.
Det handlar om att bryta mönster och vanor, såväl sociala som individuella. Utmana alkoholkulturens normer.
Det handlar om att återuppväcka reflekterandets svåra konst, att ifrågasätta, inte okritiskt springa vidare i ekorrhjulet.
En sundare inställning till alkohol har många vinnare, inga förlorare.
Det är därför en kampanj som Sober October är så viktig.
Fotnot: Siffrorna och de flesta faktauppgifter i texten är hämtade från Systembolagets hemsida.