Ett system med anonyma vittnen underminerar en av rÀttsstatens mest grundlÀggande principer: en rÀttvis rÀttegÄng. RÀttssÀkerheten vilar pÄ att bÄde Ätalade och försvarare fÄr insyn i bevis och vittnesmÄl, vilket garanterar att ingen kan dömas utan möjlighet att gÄ i svaromÄl mot det som anförs. NÀr anonyma vittnen nu ska införas skapas en osÀkerhet kring bevisens trovÀrdighet och rÀttssystemets balans. Om inte hela processen kan granskas av bÄda sidor riskerar vi att ta ett farligt steg mot ett mindre transparent rÀttssystem. SjÀlvklart krÀvs krafttag mot kriminaliteten, men inte pÄ bekostnad av rÀttssÀkerheten.
Försvaret mÄste ha möjlighet att bemöta alla pÄstÄenden mot den Ätalade, om detta omöjliggörs hotas hela rÀttsprocessens legitimitet.
I vĂ„ras gav LagrĂ„det underkĂ€nt till Tidöpartiernas förslag om att tillĂ„ta anonyma vittnen i domstolar. RĂ„det medgav att förslaget förvisso var förenligt med Europakonventionen men ur en rĂ€ttssĂ€kerhetssynpunkt hade man âstarka principiella betĂ€nkligheterâ, och pekar bland annat pĂ„ att anonyma vittnen sĂ€llan anvĂ€nds i de nordiska grannlĂ€nderna dĂ€r det Ă€r tillĂ„tet (LagrĂ„det 24/5).
Förslaget har Àven lett till kritiska remissvar frÄn bÄde Domstolsverket och Justitieombudsmannen, dÀr det skadade förtroendet för rÀttsvÀsendet stÄr i fokus. Trots denna omfattande kritik har regeringen nu ÀndÄ valt att gÄ vidare med lagförslaget om anonyma vittnen. Dock sÀger man sig ha tagit de kritiska synpunkterna pÄ allvar, och dÀrmed justerat förslaget en aning.
Systemet med anonyma vittnen ska, om regeringen fÄr som den vill, endast gÀlla i undantagsfall och frÀmst bli aktuellt vid allvarlig gÀngrelaterad brottslighet, meddelade justitieminister Gunnar Strömmer (M) vid en presstrÀff (SVT 27/9).
Att begrÀnsa anonymiteten till just gÀngrelaterad brottslighet Àr ett försök att besvara den skarpa kritiken. Men trots regeringens justeringar kvarstÄr ett allvarligt problem. Om den Ätalade inte vet vem som vittnar blir det i princip omöjligt att ifrÄgasÀtta trovÀrdigheten i de pÄstÄenden som lÀggs fram, vilket rubbar balansen i rÀttsprocessen.
Anonyma vittnen som ett sÀtt att enklare komma Ät gÀngkriminalitet kan lÄta legitimt, men frÄgan Àr hur lÀnge en sÄdan begrÀnsning egentligen hÄller. Om rÀttsprinciper kan ÄsidosÀttas i ett fall blir det lÀttare att göra det igen, kanske med hÀnvisning till ett annat samhÀllshot? Det som börjar som ett undantag för att motverka repressalier kan mycket vÀl motiveras för andra brottstyper, och grÀnserna blir snabbt otydliga.
Den hÀr gÄngen Àr det gÀngkriminalitet som ligger till grund för undantaget, nÀsta gÄng kan det vara nÄgot helt annat.
SjÀlvklart utmanar grov gÀngkriminalitet rÀttsstaten och Àr ett av vÄra allra allvarligaste samhÀllsproblem, men ÄtgÀrderna för brottsbekÀmpning mÄste kunna vara effektiva utan att vi för den sakens skull tvingas urholka grundlÀggande principer. Att slÄ tillbaka mot gÀngkriminaliteten Àr fullt möjligt utan att kompromissa med rÀttssÀkerheten.
Genom att fokusera pÄ konstruktiva, lÄngsiktiga lösningar kan vi stÀrka tryggheten utan att ta ifrÄn individen dess grundlÀggande rÀttigheter. IstÀllet för tveksamma undantag bör vi ha en mer balanserad och bred debatt och nÄ överenskommelser som gör Sverige tryggare samtidigt som vi vÀrnar en stark rÀttsstat för alla. Det mÄste gÄ att möta hoten utan att rubba de principer som skyddar vÄr frihet. En rÀttsstat mÄste gÄ att lita pÄ i alla lÀgen, oavsett vem den Ätalade Àr.